یادداشت خوزپرس: تصمیم برای انتخاب شهردار که مربوط به آینده چهارساله شهر است تصمیم برای انتخاب غذا برای تناول شام نیست که شبانه و پشت درهای بسته گرفته شود منتخبان شورای پنجم کلانشهر اهواز مواضع خود را بصورت شفاف به اطلاع عموم شهروندان برسانند.
شهر اهواز دومین شهر حاشیه نشین کشور است که متاسفانه در اثر انتصابات بی ضابطه و بیشتر با اهداف منافع شخصی از سوی مدیران و مسئولان شهری در حالی نام کلان را یدک میکشد که از نظر ساختار و خدمات شهری بیشتر شبیه به یک روستای بزرگ عقب افتاده است.
اهواز کلانشهری است که در آن سیستم دفع فاضلاب آن در بهترین منطقه خود یعنی کیانپارس بگونه ایست که در نزدیکی فصل پاییز کارگران شهرداری با چوب های بلند به جان فاضلاب شهری افتاده و گمان میکنند که یک سیستم فاضلاب به این وسعت مانند یک چاه خانگی با یک چوب باز میشود.
از دیگر عجایب خدمات گسترده مدیران شهری این کلان شهر آنست که گاهی همزمان با سایر کلانشهرها طرحی را کلید میزنند اما آن طرح یا بدلیل نامشخص با وجود تامین اعتبارات لازم ناقص می ماند و یا بهره برداری از آن به زمان ندیده های این مدیران شهری میرسد.
برای مثال طرح احداث متروی اهواز را با سایر کلانشهرها که مقایسه کنیم مشخص میشود که درصد پیشرفت دیگر کلانشهرها آنچنان زیاد است که در فکر احداث ابتکارات دیگری مانند احداث تراموا هستند اما در اهواز هنوز بحث بر سر آنست که آیا میشود پس از گذشت ده سال فاز نخست را راه اندازی کرد یا خیر؟
به گمانم زمانیکه تاکسی های هوایی و تراموا در سایر کلانشهرها به بهره برداری برسد اگر خدا به دل شهروندان اهوازی رحم کند فاز نخست متروی اهواز به مرحله آزمایشی به اجرا در خواهد آمد.
همچنین در کلانشهرهای دیگر کشور برای احترام به حقوق شهروندان سعی در آن است که سطح خدمات شهری به گونه ای ارتقاء یابد که افراد معلول نیز همگام با دیگر شهروندان از سطح معابر استفاده کنند اما در اهواز افراد سالم نیز از وضعیت نابسامان آسفالت خیابانها و معابر خود دچار مشکل میشوند.
کمبود پلهای عابر پیاده سبب میشود که سالانه تعداد بالایی از شهروندان اهوازی برای عبور از خیابانها و بلوارها دچار حادثه شوند و همین تعداد کم هیچ گونه جذابیتی برای شهروندان نداشته و با وجود پله های ثابت،ظاهری نامناسب و فاصله های دور این پلها سبب میشود که رغبتی در شهروند برای استفاده از آن فراهم نشود.
سیستم ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی که هیچ گونه سازگاری با دمای بالای پنجاه درجه اهواز ندارد و تاخیرهای بالای سیستم اتوبوسرانی در انتقال مسافران شهری سبب میشود که شهروندان از وسایل نقلیه شخصی در خیابانهای کم عرض و غیرمنطبق با جمعیت فعلی شهر استفاده کنند و عدم وجود پارکینگ های مناسب سبب میشود که چهره این کلانشهر بیش از پیش آشفته شود.
در این هنگام ماموران راهنمایی و رانندگی آنچنان قبض بدست شهروندان را جریمه میکنند گویی که این شهروندان بوده اند که در طی یک جلسه شبانه سرنوشت چهارساله این کلانشهر مظلوم را با انتصاب شهرداری غیر مسئول و بی کفایت رقم زده اند.
اوج خدمات مدیران و مسئولان شهری در بهترین منطقه اهواز که همان کیانپارس است مشهود بوده به گونه ای که هیچ گونه تدبیری برای حل مشکل ترافیک فلکه دوم کیانپارس اتخاذ نشده حال بماند که یکی از اعضاء فعلی شورای شهر در یک جلسه علنی پیشنهاد احداث زیرگذر را داد اما نه برای حل بحران ترافیک بلکه برای استفاده احشام در ساحلی.
عدم وجود فضای سبز و تفریح مناسب سبب میشود که اغلب جوانان به تفریحات ناسالمی نظیر دوردورهای شبانه و استعمال دخانیات روی بیاورند حال آنکه مسئولان شهری میتوانستند با ایجاد فضای تفریح و استفاده از درختان سازگار با اقلیم علاوه بر زیبایی این کلانشهر، سبب تعدیل چند درجه ای هوا در اهواز شوند.
مشکلات این کلانشهر فوق العاده فراوان است و در این یادداشت توان پرداخت به هیچ کدام از آنان فراهم نیست و مثال های مطرح شده تنها گوشه کوچکی از آنان است که بصورت تیتروار مطرح گشت.
در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر اهواز جمع کثیری از شهروندان بعلت ناامیدی شرکت نکردند اما آن درصد پایینی از شهروندان که به شعارهای زیبا اعضای منتخب اعتماد کرده بودند با شرکت در این انتخابات وظیفه سنگینی بر دوش اعضای منتخب گذاشتند که طبیعتا این اعتماد حق الناس بوده و وظیفه شورای پنجم است که با عمل به وعده های خود سعی در خدمت رسانی به شهروندان و شهر کنند.
اعضای منتخب باید از آموزه های دینی و قرآنی مبنی بر مشورت با دیگران و به ویژه متخصصان شهری پیروی کرده و همواره در تصمیمات خود منافع عمومی و نه منافع شخصی را مدنظر قرار دهند و بخاطر داشته باشند که تصمیم برای آینده یک شهر تصمیم برای تناول شام نیست که شبانه درباره آن و پشت درهای بسته تصمیم گیری شود.

باید چالش ها و موانع انتخابهای شورای شهر در تصمیم گیریها از سوی اعضا بصورت شفاف به عموم شهروندان اطلاع رسانی شود و مواضع تک تک تک اعضا برای انتخاب یک شهردار مقتدر بصورت روشن مطرح شود.
این حق شهروندان است که بصورت کامل در جریان عملکرد اعضای منتخب خود در شورای شهر باخبر شوند و پس از چهارسال برای رای خود در انتخابات ششمین دوره تصمیم گیری کنند و اعضای منتخب نیز باید خود را بصورت کامل در قبال خداوند و شهروندان مسئول دانسته و باور کنند که میز مدیریت و مسئولیت اگر ماندنی بود به آنها نمیرسید.
یادداشت از نوید خواجه حسینی، کارشناس برنامه ریزی شهری