مدیر مرکز سامد استانداری خوزستان با اشاره به فعالیت چهار ماهه خود در این مرکز، عنوان کرد: در طی سه ماه اخیر، تعداد تماس‌ها بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و حجم مراجعات حضوری ۳۹ درصد کم شده است.

 

به گزارش خوزپرس، حمید لویمی در نشست خبری که امروز چهارشنبه (۱۱ مردادماه) در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، با بیان اینکه “سامد” به معنای سامانه ارتباط مردم و دولت است، اظهار کرد: از دلایل تشکیل این سامانه، حرکت در راستای بهبود روند اجرایی دولت بدون نیاز به حضور افراد است و اگر کسی انتقاد، پیشنهاد و شکایتی نسبت به دولت داشته باشد، می‌تواند از هر نقطه از کشور با این سامانه تماس بگیرد.

مدیر مرکز سامد استانداری خوزستان  بااشاره به اینکه هدف این سامانه، بهبود روند اجرایی ارگان‌های دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت و اداراتی است که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: اما این امر هنوز به درستی در استان جا نیافتاده است و اغلب مردم فکر می‌کنند باید برای حل مشکلات به استانداری مراجعه کنند.

 

لویمی بابیان اینکه به ۲۰ درصد دیگر مراجعات مردم، گفت: این مراجعات مربوط به سازمان‌های مختلف مانند سازمان آب و برق، آب و فاضلاب، شهرداری‌ها، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان است و در فصل تابستان، شکایات مربوط به شهرداری، آب و برق و آب و فاضلاب، بیشترین آمار را دارد که در زمینه‌های تخلف کارمندان، کوتاهی کارکنان، گرفتن هزینه اضافه از مردم و … هستند.

وی ادامه داد: برای مرکز سامد، اعتبار خاصی پیش‌بینی نشده است بلکه این مرکز زیرمجموعه استانداری است و مانند یک اداره پیگیر رفع مشکلات مردم است.

مدیر مرکز سامد استانداری خوزستان با بیان اینکه این سامانه به گونه‌ای است که افراد در هر جای کشور که باشند، تنها کافی است با شماره ۱۱۱ تماس بگیرند افزود: سامانه به صورت خودکار به استان مورد نظر وصل خواهد شد؛ یعنی نیازی به وارد کردن کد شهر در زمان شماره‌گیری نیست.

 

لویمی با اشاره به اینکه رشد کشورها از طریق کاهش سیستم کاغذبازی و مراجعات حضوری تحقق می‌یابد، گفت: ما نیز در همین راستا حرکت کرده و نیازمند کمک و اطلاع‌رسانی هستیم تا بتوانیم تعداد مراجعات حضوری را در نهایت به صفر برسانیم.

 

وی افزود: پس از ثبت تماس در سامانه، مهلت یک ماهه‌ای تعیین می‌شود تا پاسخ به شکایت آن فرد ابلاغ شود که در صورت عدم رضایت از این پاسخ، امکان پیگیری مجدد نیز وجود دارد. در سال‌های گذشته، افراد مسائل خود را به صورت حضوری در استانداری پیگیری می‌کردند و اکنون راه‌اندازی این سامانه، تنها برای حفظ حرمت و احترام بوده است.

 

مدیر مرکز سامد استانداری خوزستان با اشاره به فعالیت چهار ماهه خود در این مرکز، عنوان کرد: در طی سه ماه اخیر، تعداد تماس‌ها بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و حجم مراجعات حضوری ۳۹ درصد کم شده است. یعنی در طی سال‌های ۹۵ تا ۹۶، تعداد تماس‌ها با شماره ۱۱۱ از ۳۲۹ به ۶۵۹ افزایش یافته، همچنین تعداد مراجعات حضوری از ۶۹۴ مورد به ۵۰۰ مورد رسیده است.

 

لویمی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این سامانه، این بود که افراد در هر نقطه از استان برای اعلام شکایت خود نیاز به سفر به اهواز نداشته باشند. پس از ثبت شکایت افراد در این سامانه،‌ پیامکی به افراد ارسال می‌شود تا از ثبت شکایت خود اطمینان حاصل کنند.

 

مدیر مرکز سامد استانداری خوزستان با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از مردم از طریق تماس با این سامانه، نیازمند کمک از ارگان‌های کمکی هستند، اظهار کرد: در سال گذشته رتبه اول مراجعات که ۴۲۷ مورد از تماس‌ها و مراجعات غیرحضوری را شامل می‌شد، مربوط به کمیته امداد بود که مردم درخواست مساعدت مالی، اخذ وام یا قرار گرفتن تحت پوشش این کمیته را داشتند.

 

لویمی ادامه داد: رتبه دوم این مراجعات که تعداد ۲۷۸ مراجعه حضوری و غیرحضوری را تشکیل می‌دهد، مربوط به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در زمینه بیکاری بود، چرا که مردم به دنبال اشتغال هستند.

 

وی گفت: رتبه سوم مراجعات نیز مربوط به بهزیستی می‌شود که تعداد آن در سال گذشته ۱۷۱ مورد بوده است. در رتبه چهارم نیز، بانک‌ها با ۱۲۸ مورد مراجعات قرار دارند، چرا که با مطرح شدن رکود و کمبود اشتغال و سایر مشکلات اقتصادی، مردم به دنبال اخذ وام‌هایی با سود حداقل هستند.