پروژه شبکه آبیاری و زهکشی ساحل راست ناحیه دوم با حضور وزیر نیرو در شهرستان رامهرمز افتتاح شد.

به گزارش خوزپرس، حمیدرضا چیت چیان ظهر دوشنبه در ادامه سفر خود به استان خوزستان وارد شهرستان رامهرمز شد و پروژه شبکه آبیاری و زهکشی ساحل راست ناحیه دوم در شهرستان رامهرمز را افتتاح کرد.

کارفرمای این پروژه سازمان آب و برق خوزستان و پیمانکار آن نیز شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور است.
شبکه آبیاری و زهکشی رامهرمز به مساحت حدود ۲۷ هزار و ۵۶۹ هکتار در جنوب غرب استان خوزستان و حاشیه شهرستان رامهرمز واقع شده و رودخانه الله (اعلا) منبع اصلی تأمین کننده آب آن است.

این شبکه شامل پنج ناحیه عمرانی است که دو ناحیه در سمت چپ و سه ناحیه در سمت راست رودخانه واقع شده و به صورت ثقلی و با استفاده از سد انحرافی که در حدود۷۲ کیلومتر پائین دست سد مخزنی جره و در نزدیکی روستای زیرزرد بر روی رودخانه فوق احداث و تأمین آب می شود.

تأمین آب مورد نیاز حدود ۴۰۵۰ هکتار از اراضی غرب شهرستان رامهرمز، استفاده بهینه از پتانسیل آب و خاک و مکانیزه کردن کشاورزی، زهکشی اراضی منطقه، شکوفایی اقتصادی و فرهنگی در منطقه پروژه و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها از اهداف اجرایی این پروژه به شمار می رود.

در این پروژه یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، یک میلیون و ۵۱۰ هزار خاکریزی، یک میلیون و ۲۶۰ هزار مترمکعب کانال کنی، ۶۳۵ هزار کیلوگرم آرماتوربندی، ۲۲ هزار مترمربع قالب بندی، هفت هزار و ۱۰۰ مترمکعب بتن ابنیه، ۲۰ هزار مترمکعب بتن لاینینگ، ۱۲۵ هزار مترمربع ایزوگام، ۵۵ هزار کیلوگرم کارهای فولادی سنگین و چهار هزار و ۵۰۰ متر طول لوله گذاری انهار سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

مبلغ اولیه پیمان ۹۰ میلیارد و ۴۷۴ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۴۳۴ تومان است.

۸۸ سازه آبگیر، ۹۴ سازه پارشال فوم، ۲۸ سازه چک، ۲۶ سازه چک دراپ، ۱۲ سازه دراپ، ۱۵ سازه کالورت، ۶ سازه سیفون، ۱۷ سازه سرریز، ۱۱ سازه پل ماشین رو و یک سازه کالورت دراپ در این پروژه وجود دارد.
منبع: مهر