مدیرکل انتقال خون خوزستان گفت:هیچگونه وجهی از بیماران بابت دادن خون به آنها گرفته نمی شود و ارائه خون به بیماران نیازمند خون کاملا رایگان است.

به گزارش خوزپرس، عبدالحسین قاسم زاده در نشست خبری روز جهانی انتقال خون با اصحاب رسانه اظهار کرد: سال گذشته نیز ۷۰۰ میلیون تومان در بخش تجهیزات و عمرانی برای این سازمان درنظر گرفته شد که متاسفانه از این رقم تنها ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف خونی به شهرستان اهواز مربوط است اظهار کرد: ۵۰ درصد مراکز درمانی و بیش از ۶۰ درصد تخت های جراحی  در این شهرستان متمرکز هستند.

مدیرکل انتقال خون خوزستانافزود: خیلی از بیماران از شهرستان های اطراف و استان های همجوار به علت تجهیزات پزشکی پیشرفته و پزشکان حال حاضر که در این جا وجود دارد به اهواز معمولا اجراع داده به همین علت بیشترین مصرف خون به این شهرستان اهواز اختصاص دارد.

قاسم زاده در ادامه با بیان اشاره به اینکه مدت زمان نگهدار خون محدود است  و از سوی دیگر بیماران بیمارستان ها خون تازه نیاز دارند گفت: به همین دلیل نیاز به خون، یک نیاز همشیگی است از مردم تقاضا می کنیم که با برنامه زمان بندی ۳ و ۴ماهه برای مردان و زنان خانم به سازمان انتقال خون جهت اهدا خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون خوزستان درخصوص رتبه استان خوزستان در سطح کشور در تولید خون و فرآورده های خونی عنوان کرد: استان خوزستان معمولا پس از استان های تهران، شیراز و اصفهان با توجه به حجم جمعیت در جایگاه های سوم تا چهارم می گیرد.

قاسم زاده بابیان اینکه بیشتر از ۹۶ درصد اهدا کنندگان خون نیز آقا و ۴ درصد خانم هستند اعلام کرد: در سطح استان خوزستان نیز دریافت کنندگان خون  نیز ۵۰ به ۵۰ بین مردان وزنان بوده است.

وی بیان کرد: عمدتا بیماران اورژانسی بیشترین مصرف خون را دارند وهمچنین  بیماران خاص، تالاسمی ها و هموفیلی ها گروه های دریافت کنندگان بیشترین خون در استان هستند.

مدیرکل انتقال خون خوزستان کم سن ترین و بالاترین سن اهدا کننده ی خون در استان خوزستان را نیز به  ۱۸ و ۶۳ سال برشمرد و گفت: نسبت به اقدام جمعیت استان خوزستان ۲۴ در هزار است و نسبت به کشور نیز ۲۵ در هزار نفر جمعیت است.

قاسم زاده ادامه داد: خوزستان یک درصد نسبت به کشور در اهدا خون کمتر است و این بسته به نیاز استان تعیین می شود در زمان هایی نیز نیاز کمتر یا بیشتر می باشد  و این سازمان اقدام به تهیه می کند.

وی با اشاره به اینکه همیشه باید تجهیزات سازمان انتقال خون به روزی باشد، گفت: از سوی سازمان برنامه و  بودجه استان باید اعتبار بیشتر برای این سازمان در نظر گرفته، جهت اینکه دست آورده هایی که به دست آورده ایم را بتوانیم حفظ کنیم.

قاسم زاده در ارتباط با اعتبارات سازمان انتقال خون خوزستان در سال ۹۵ اظهار کرد: سال گذشته نیز ۷۰۰ میلیون تومان در بخش تجهیزات و عمرانی برای این سازمان درنظر گرفته شد که متاسفانه از این رقم تنها ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شد و برای امسال اکنون اعتباری هنوز اعلام نشده است.

وی افزود:پارسال ۲۷۰ هزار واحد فرآورده های خونی در سراسر استان توزیع شد.

مدیرکل انتقال خون خوزستان با بیان اینکه سال ۹۵ بیش از ۱۲۰ هزار واحد خون در استان جمع آوری شد که نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش داشت، افزود: ۴۰ هزار واحد پلاسمای خون از هم خوزستان به خارج از کشور ارسال شد.

قاسم زاده  با بیان اینکه در ابتدای امسال مرکز جامع نگهداری خون در استان راه اندازی شد، تصریح کرد: از معدود استان هایی هستیم که دارای مرکز جامع انتقال خون هستیم.

وی با اشاره به طرح نذر خون در شب های قدر ایام ماه مبارک رمضان، گفت: سال گذشته طرح نذر خون در ایام تاسوعا و عاشورا و شب های قدر ماه رمضان در استان اجرا شد که نسبت به سال قبل پنج درصد رشد داشتیم، امسال نیز طرح نذر خون در شب های قدر در مکان هایی که مراسم احیا هست اجرا می شود.

مدیرکل انتقال خون خوزستان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص گرفتن پول بابت دادن خون به بیماران نیازمند خون یادآور شد: هیچگونه وجهی از بیماران بابت دادن خون به آنها گرفته نمی شود و ارائه خون به بیماران نیازمند خون کاملا رایگان است.

قاسم زاده با اشاره به اینکه بابت دریافت پلاسما از افراد هم هیچ وجهی به آنها پرداخت نمی شود، اضافه کرد: تولید خون براساس نیازهای مراکز درمانی استان انجام می شود و کاهش یا افزایش تولید خون دلیلی بر وجود مشکل در عملکرد نیست.

وی درپایان گفت: در سطح استان خوزستان ۱۳ پایگاه انتقال خون وجود دارد.