خوزپرس:حسین زیدوندی_ کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: استان خوزستان همواره به عنوان یکی از مهمترین و استراتژیک ترین استان های کم برخورداری است که ظاهرا تامین کننده یک چهارم تولید ناخالص ملی می باشد.
متاسفانه همیشه جنگ را ناشی از پیشرفت کند استان تلقی می کنند، در حالی که بخش اعظم این مشکل به کم کاری ها مربوط می شود.
رتبه برخورداری خوزستان بعد از جنگ به حدود ۱۰ پله سقوط کرد و بر اساس آمار ارائه شده یزد و کرمان که به لحاظ برخورداری در ته جدول قرار داشتند، امروز گوی سبقت را از استان خوزستان ربوده اند.
بخشی از این نابسامانی های موجود در شهرها به نوع انتخاب ما مربوط می شود. با توجه به وجود فضای باز سیاسی فعلی و با هدف اینکه به عقب باز نخواهیم گشت، دست به انتخابی اصلح بزنیم.
باید تلاش کنیم تا از طریق تعامل با دنیا و گسترش روابط بین الملل، گام های محکم تر و موثرتری را برای پیشرفت و شکوفایی میهن اسلامی از جمله استان مان برداریم.
بهترین راهکار تعامل سازنده با دنیا و جذب سرمایه گذاران است. همانطور که می دانیم، جذب سرمایه گذاران باعث شکوفایی و رونق اقتصادی می شود و دولت و شهرداری و نیز شوراها باید زمینه و بستر لازم برای رشد و جذب سرمایه گذار را توام با ایجاد اعتماد و امنیت، فراهم کنند.
متاسفانه طی سالهای گذشته ما شهروندان انتخاب های خوبی نداشتیم. در ادوار گذشته شورا تعهد و تخصص که دو اصل مهم در شورا ست، وجود نداشته و یا اینکه تنها با یک مورد آن به سرمنزل مقصود نرسیده اند.
در حال حاضر شهر اهواز از چند مشکل از جمله عدم در آمد پایدار، اتکا به عوارض تراکم و کسب و کار و نیز عدم دریافت ۲ درصد حق آلایندگی شرکت هایی چون نفت، فولاد، توسعه نیشکر جهت عمران شهر، رنج می‌برد.
مشکل دیگری که در شهرداری ها وجود دارد این است که سرعت وصول مطالبات شهرداری بسیار کند و یا راکد است. شورا و شهرداری آنقدر درگیر مسائل حاشیه ای شده اند که از پیگیری و دریافت این مطالبات غافل هستند.
یکی از راه های برون رفت از وضعیت فعلی شورا و شهرداری، هوشیاری و دقت شهروندان در انتخاب افراد اصلح و کارآمد است. تنها با یک انتخاب صحیح و اصولی است که می توان شورا را از حالت ملوک الطوایفی خارج کرد. راهکار خروج از این حالت تشکیل شهرداری محلات و نیز مدیریت واحد شهری است.
مهم ترین برنامه ای که می تواند از بروز مشکلات فعلی شهرداری و شورا جلوگیری کند، شفاف سازی و اطلاع رسانی به موقع است. شورا باید هر سه ماه یک بار عملکرد خود را به مردم گزارش داده و با تشکیل کمیسیون هایی متشکل از افراد متعهد و متخصص دست به اصلاحات اساسی بزنند.
شهر اهواز نیاز به زیبا سازی، رفع مشکلات حمل و نقل از جمله سرعت در راه اندازی قطار شهری و…دارد. امید است که در سایه همدلی و مشارکت عمومی و یک انتخاب درست بتوانیم شاهد رشد روز افزون شهرمان باشیم.