کارشناس منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: اینکه در منطقه ریزگرد ها گیاهان مثمر ثمر کاشته شود ایده و کار خوبی است اما در مناطقی که خاک فرسایش شدید پیدا کرده است هرگیاهی استقرار پیدا نمی‎کند. بحث استقرار بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار خوزپرس، سیدحمید میرعلایی در حاشیه بازدید که روز گذشته سه شنبه از کانون های بحرانی ریزگردها در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مناطقی که از آن بازدید شده اظهار کرد: مناطقی بودند که به دلیل سیلاب و بارندگی زمانی زیر آب بودند و اینک با توجه به اینکه میزان بارندگی کم شده است واز طرفی هم به جهت مدیریت های آبی که در بالا دست مناطق بوده است، تالاب که در منطقه وجود داشت دیگر ٱورد آبی ندارد و عرصه کاملا خشک است.

وی افزود: در اصطلاحات علمی ما با یک مبحث خاک و یک مبحث ساختمان خاک مواجه هستیم. در این منطقه خاکی که وجود دارد دارای بافت سنگین است  در چنین خاکی ذرات هوای کمتری  وجود دارد و درصد املاح خاک بیشتر است و به عبارتی میزان رس بیشتر می باشد.

کارشناس منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان با اشاره به اینکه دو نوع فرسایش داریم که عبارتند از آبی و خاکی عنوان کرد: منطقه ای که به عنوان کانون ریزگردها مطرح است با فرسایش خاکی مواجه است.

میرعلایی تصریح کرد: فرسایش زمانی بوجود می‎آید که خاک چسبندگی خود را از دست بدهد و ساختمان آن بهم بخورد.

وی بابیان اینکه میزان بارندگی در این منطقه پایین و شدت تبخیر بالا است، اظهار کرد: خاکی که بافت آن سنگین است باعث می شود ساختمان خاک به شدت تخریب و چسبندگی ذرات بالایی کم شود که این موجب برخاستن خاک در اثر وزش باد می‎شود.

کارشناس منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان گفت: حال اگر باد از جهت شرقی و جنوب شرقی وزیده شود این ذرات معلق به سمت اهواز حرکت می کند. و باعث بروز گردو غبار می شود.

میرعلایی ادامه داد: از آنجایی که این خاک ها به همراه خود املاح زیادی دارند به لحاظ علمی در کلاس ۵ و۶ قرار می گیرند که در این کلاس خاک شوری و قلیایی بسیاری دارد.

وی با بیان این‎که این منطقه به هیچ عنوان مستعد کار کشاورزی نیست اظهار کرد : البته این زمین‎ها را می‎توان به زمین کشاورزی تبدیل کرد اما اجرایی شدن آن هزینه و کار بسیار زیادی می‎طلبد. این زمین باید به اصطلاح آب‎شویی و خاک‎شویی شود. برای اصلاح خاک حتما باید زهکش وجود داشته باشد. در این مکان به دلیل نبود شیب نمی‎توان ذهکش قرار دهیم. بنابراین تنها راه مهار ریزگردها بحث نهال‎کاری و بیولوژیک‎کاری است که آن‎هم بصورت ۱۰۰ درصدی باعث مهار نخواهد شد.

کارشناس منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان با اشاره به این‎که برخی‎ها می‎گویند چرا اینجا به جای کهور گونه گیاهی نخل و یا درختان مثمر کاشته نمی‎شود عنوان کرد: این ایده و کار خوبی است اما در مناطقی که خاک فرسایش شدید پیدا کرده است هرگیاهی استقرار پیدا نمی‎کند. بحث استقرار بسیار مهم است.

میرعلایی عنوان کرد: با بررسی‎هایی که ما و مرکز تحقیقات دانشگاه انجام داد، یک گروه تشکیل شد و به این نتیجه رسیدیم که گونه‎هایی که به عنوان پیشبان یا گونه پیشرو در این منطقه می‎توانند بااین شرایط فرسایشی خاک و باران کم، کاشته شوند تنها گونه کهور و گونه شورگز است که کارشناسان انتخاب کردند و با یک فرصت خیلی کم این پروژه به دستور وزیر جهاد کشاورزی و پس از بحران ۱۱بهمن در اهواز اجرایی شد. این طرح از یکم اسفندماه ۹۵ شروع و تا امروز ۴۳ روز کاری داشته‎ایم.

وی بابیان اینکه بطور متوسط در هر هکتار ۲۰۰ تا۲۵۰ گونه گیاهی باتوجه به نوع آن کاشته می شود و تاکنون تقریبا ۵ هزار هکتار کار کردیم و قسمت عمده کار تقسیم‎بندی شده است، اظهار کرد: قرار براین بر این بود که ۷ هزار هکتار کار شود ولی عیرغم بسیج تمام توانمان، بیش از این نتوانستیم.

کارشناس منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان تصریح کرد: برای این پروژه حدود ۱۶ پیمانکار بومی و محلی استفاده شده ضمن این‎که همچنین بسیج نیز در این پروژه حضور داشتند.

میرعلایی عمده کار اکنون توسط پیمانکاران محلی انجام شده است گفت: گونه‎ای که از این ۵ هزار هکتار  ۴هزار توسط پیمانکاران محلی انجام شده و ۱۰۰۰هکتار نیز توسط بسیج انجام شده است.