قائم مقام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: ۳۰ میلیارد تومان منهای بخش کانال جهت نهال کاری به کانون های بحرانی جنوب غرب تخصیص داده شده است.

به گزارش خبرنگار خوزپرس ، احمدرئیس زاده در حاشیه بازدیداز کانون های بحرانی مهار ریزگردها که امروز انجام شد در جمع خبرنگاران درخصوص قیمت هرقطعه زمین جهت نهال کاری در این کانون ها اظهارکرد: هر هکتار به جای ۶ میلیون و۵۰۰هزار تومان به قیمت ۵ میلیون و۵۰۰ هزار تومان با پیمانکاران قراردادبسته ایم که این مقدار تا ۲۵ درصد قابل افزایش است.

وی افزود: تا این جای کار مبلغ۳۰ میلیارد تومان منهای بخش کانال جهت نهال کاری تخصیص داده شده است و برای این که به این حجم کار برسیم یک ستاد مرکزی تشکیل شده که این ستاد کار را به چند قسمت جزئی تر تقسیم کرده است.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزی داری خوزستان بیان کرد: چنانچه از بعد کلی به موضوع نگریسته شود خواهیم دید که ما سه هزار هکتار زمین را در اختیار پیمانکاران بومی و محلی و ۴ هزار هکتار نیز دراختیار سازمان بسیج سازندگی جهت نهال کاری قرارداده ایم.
وی گفت: سه هزار هکتاری که در اختیار پیمانکاران بومی و محلی است دارای ۲۶ کارگاه می باشد و این در حالی است که چهار هزار هکتاری که در اختیار سپاه است نیز دارای ۱۹ جبهه کاری است که در هر قطعه یک مهندس ناظر وجود دارد.

رئیس زاده در ادامه تاکید کرد: ما به دنبال کمیت نیستیم.نظر ما این است که اگر ۱۰ هکتار کار کنیم و این ۱۰ هکتار سبز باشد بهتر از این است که هزار هکتار کار کنیم.
وی باااشاره به اینکه ابعاد چاله ها، ردیف ها، فاصله بین ردیف ها از اهمیت بسیاری برخورددار است، تصریح کرد: فاصله هر ردیف۸ متر و فاصله هر نهال نیز با دیگر نهال ها۵ متر است؛ ضمن اینکه روی بحث کیفیت، کنترل و نظارت برای این کار نیز تاکید داریم و درهمین خصوص نیز از دو مهندس مشاور استفاده کرده ایم.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان عنوان کرد: طی این پروژه چیزی به نام تایم اداری یا تعطیلات در کارمان وجودنداشته است وتنها دو سه روز به علت بارندگی کار متوقف شد چرا که پس از بارندگی استان حضور درعرصه وجود نداشت.

وی یادآورشد: در سایت های مجازی درخصوص کاشت نوعی گونه گیاهی در این مناطق مطالبی منتشر شده است که بعضا مشاهده شده است این مطالب غیرکارشناسی و غیر تخصیصی است و همچنین صداوسیما نیز متاسفانه از افرادی غیرمتخصص درخصوص کاشت گیاهی همچون کهور استفاده می کند که نمیدانیم در این زمینه چه بگوییم.

وی ادامه داد: کشاورز بهتراز هرکسی می داند که کدام نقطه از زمین کیفیت خاک و آب مناسب تر است و هر کجا استان کشت باشد، کشاورز کار خود را انجام داده است.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان بابیان اینکه طی چندوقت اخیر بیش از ۲۰۰ تن از اساتید دانشگاه و مکتشفین پیشنهاداتی را جهت مهار ریزگردها ارائه کرده اند گفت: ماهمواره از پیشنهادات استقبال کرده ایم و این ایده های جدید را با آغوش باز می پذیریم .

وی افزود: جهت همین کار، واحدی را در اداره کل منابع طبیعی تحت عنوان بررسی ایده ها و پژوهش های نو ایجاده کرده ایم. ایده های جدید را به یکباره نمی توان وارد عرصه کردبلکه باید پروپوزال آن ارائه و در کمیته فنی تصویب و سپس بصورا پایلوت کار شود.

رئیس زاده باتاکید براینکه وظیفه کاشت نهال نیز برعهده است عنوان کرد: باید برای تخصیص احترام قائل شده ما هیچ گونه گیاهی را بدون نظر کمیته فنی نمی توانیم وارد کشور کنیم.تمام این موارد براساس یک پارسل است.

وی خاطرنشان کرد: مدتی قبل وزیربهداشت عامل تنگی نفس های مردم اهواز پس از بارندگی را درختان کنوکارپوس عنوان کرده بود که پس از آن من مقاله ای تحت عنوان” درخت مظلوم” نوشتم و گفتم امیدوارم یک آزمایشگاه تخصصی این موضوع را بررسی و ثابت کند که عامل تنگی نفس ها، درختان کنوکارپوس هستند.

رئیس زاده بااشاره به اینکه اگر درختی سمی باشد همه جا سمی است اظهارکرد: اگر در اهواز سمی است باید در بوشهر یاشیراز ویا حتی کانادا هم سمی باشد.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بهترین گونه گیاهی جهت بیابان زدایی را کهور عنوان و تصریح کرد: وقتی گیاهی ۵۰ سال کشت می شود و اثرات مثبت آن نیز محرض است، در سال دو بار بذرمیدهد و میزان پروتئین این بذر نیز بالاتر از جو است، پس نتیجه می گیرین این گیاه، برای هدفی که داریم مناسب است.

وی در پایان خواستار اختصاص یک ردیف بودجه مستمر وپایدار جهت نهال کاری درکانون های بحرانی ریزگردهای جنوب غرب شد.