به گزارش خوزپرس از اهواز، محمد خانی نوذری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حساب ۱۰۰ حضرت امام(ره) اظهار کرد: در سال ۹۵ اجرای طرح‌های عمرانی در ۱۱۸۱ روستا آغاز شد که از این تعداد توانستیم در ۲۵۰ روستا پروژه‌ها را به اتمام برسانیم و کار در سایر روستاها در حال انجام است.
وی افزود: اگر روستاهای زیر ۲۰ خانوار تجمیع شوند بهتر می‌توان خدمات آب، برق و گاز را در اختیار آن‌ها قرار داد و به دلیل دغدغه‌های قومیتی و معیشتی، مردم این روستاها سعی می‌کنند در محلی که فعالیت و معیشت دارند، زندگی کنند و به این دلیل سخت‌تر می‌توان امکانات را در اختیار این روستاها قرار داد.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان بیان کرد: طبق برنامه پنجم توسعه باید برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان که ۲۰۷۲ روستا هستند، طرح هادی تهیه می‌شد که خوشبختانه این امر در استان محقق شد.

خانی نوذری ادامه داد: پارسال بیش از ۰ ۶۷ میلیارد ریال اعتبارات دولتی از سه محل نفت، استانی و ماده ۱۸۰ و همچنین حدود ۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات حوادث برای خوزستان در نظر گرفته شده بود.
وی گفت: تخصیص این اعتبارات آخر سال انجام گرفت و تا کنون تخصیص اعتبارات ۵۷ درصد است و از این میزان نیز توانسته‌ایم حدود ۴۵ درصد جذب داشته باشیم.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان تصریح کرد: پراکندگی روستاها باعث افزایش هزینه ها می شود و اگر روستاهای استان که جمعیتی زیر ۲۰ خانوار دارند، باهم تجمیع شوند و به صورت متمرکز باشند بهتر می‌توان به آن‌ها خدمات ارائه داد.
خانی نوذری اضافه کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با منطقه آزاد اروند داشتیم از ۱۰۱ روستای آبادان و خرمشهر، در ۸۰ روستا عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی آغاز شده و در ۵۰ روستا فاز ۱ و ۲ به اتمام رسیده است.
وی با اشاره به بحث گردشگری روستایی و انجام اقداماتی از جانب بنیاد مسکن خزوستان برای آماده سازی زیر ساخت گردشگری در این روستاها،تصریح کرد: در برخی از روستاهای آبادان و خرمشهر با هدف گردشگری کارهایی انجام شده است تا شاهد رونق بحث گردشگری در این روستاها باشیم.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان یادآور شد: باید به روستاهایی که پتانسیل گردشگری دارند، کمک کرد تا رونق بیشتری پیدا کنند.
خانی نوذری گفت:بنیاد مسکن این آمادگی را دارد و می‌تواند در آن روستاهایی که پتانسیل گردشگری دارند، خدمات ارائه دهد تا اشتغال در آن روستاها ایجاد شود و در نهایت شاهد افزایش ماندگاری در روستاها باشیم.
وی افزود: در سال ۹۵، با هماهنگی اداره ثبت اسناد استان برای ۶ هزار و ۴۵۰ مسکن روستایی سند مالکیت صادر شده است و در این زمینه با بانک‌های عامل استان صحبت‌هایی شده تا سند این واحدها را به عنوان ضمانت تسهیلات بپذیرند.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان عنوان کرد: بنیاد مسکن برای اولین بار در بحث فاضلاب روستایی ورود کرده است و توانستیم اولین روستای استان که در مرز بین آبادان و خرمشهر واقع است را به سیستم فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز کنیم؛ این روستا به سیستم فاضلاب مجهز شده و فاضلاب آن کاملاً تصفیه خواهد شد و سپس برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خانی نوذری ادامه داد: از سال ۷۲ که قانون صدور سند مالکیت برای مسکن‌های روستایی مصوب شد، ۱۶۰ هزار سند ملکی در استان با هماهنگی اداره ثبت و راه و شهرسازی استان صادر شده و از تعداد ۲۴۵ هزار واحد روستایی در استان برای بیش از ۶۰ درصد آن‌ها سند صادر شده است.
وی گفت: باید برای روستاییان درآمد ایجاد کنیم و آن‌ها خودشان به پایداری و ماندگاری این درآمدها کمک کنند،
خانی نوذری ادامه داد: تأمین مسکن روستایی برای محرومین و مستضعفان وظیفه اصلی بنیاد است و در این زمینه سالانه ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن روستایی در کشور اختصاص می‌یابد.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان تصریح کرد: در بحث بازسازی واحدهای روستایی ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۵ ابلاغ شد که فقط بانک‌های تجارت و سپه اعلام آمادگی کردند تا تسهیلات پرداخت کنند.
وی اضافه کرد: این اعتبارات برای بازسازی و تعمیرات مسکن است و رقم تسهیلات پرداختی برای بازسازی ۳۰ میلیون تومان و برای تعمیرات ۱۲ میلیون تومان است.
خانی نوذری در پایان گفت: در سال ۹۵، ارایه وام برای ۲۸۰۰ واحد مسکن روستایی مصوب شد که این وام‌ها ۱۸ و ۲۰ میلیون تومانی و با کارمزد ۵ درصد هستند.