خوزپرس: نوشتاری به قلم: ثریا زندیار

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی یکی از مولفه های اصلی مشارکت همگانی توأم با احساس مسئولیت مردم در اداره کشور خود است.

حال در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رقیب شیخ اعتدال از خوزستان به ایران سلام داده است تا پس از یک انزوای ۲۹۳ روزه سیاسی با وارد کردن شوک به دولت اعتدال، پرده بنفش را کنار بزند.

دکتر عبدالحسن مقتدایی که با حضورش، ورق تازه ای در دفتر سرنوشت ملت ایران باز کرده است با کارنامه درخشان خود در مدیریت های اجرایی استان های مختلف و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و کمی قبل تر در جبهه انقلاب و امروز هم با تاکید بر نگاهی انقلابی و مردمی، موج انتخاباتی را در سراسر کشور ایجاد کرده است.
مقتدایی که شهامت و جسارت تغییر و‌تحول در طول دوره فعالیت هایش سرآمد اقداماتش بود، این بار نیز با توجه به شناخت معضلات موجود و کسری یا کهنگی مواد قانونی، از لزوم اصلاح مجدد قانون می گوید و به بیان دیدگاه انقلابی، اصلاحاتی، متعهدانه و مقتدرانه خود پرداخته است..
او که به توزیع عادلانه ثروت و نیروی انسانی کارکشته و مجرب در جای جای ایران اسلامی معتقد است، سخن از ضعف دولت ها به میان می آورد.
این روزها نیز موضع خود را در خصوص اصلاحات و دولت اعتدال که با رأی اصلاح طلبان انتخاب شده، عنوان می کند و دولت یازدهم را خسته و بی رمق و ریسک ناپذیر و با دیدگاه غالب امنیتی _نظامی و نگاه خارجی و بیرونی می انگارد.
با توجه به اینکه فعالیت توده های رای دهنده را می بینیم و مقتدایی نیز از میان همین توده ها جایگاه اجتماعی و سیاسی خود را به دست آورده (مثال بارز آن بیان خاطراتش در کتاب«از کودک کار تا استاندار» است)، با این حرکت مقتدرانه و دموکراتیک، به نظر می رسد درجه بالای تکثر را در مشارکت و تعیین سرنوشت ملت ایران ایجاد خواهد کرد.
هر روز که می گذرد، همای اوج سعادت بر شانه های این سیاستمدار جنوبی می نشیند تا او در سپهر سیاسی ایران بتواند تیک آف کند، هر چند مخالفانی به زعم خود بر سر راه مقتدایی قرار گرفته اند و همچنان منتظر عقب نشینی و یا سقوط این ژنرال اصلاحات هستند تا ثبت نام نکند و یا اگر ثبت نام کند به نفع روحانی کنار برود اما مقتدایی می گوید «اگر بدانم رأی نمی آورم ، به خاطر خود و مردم کنار خواهم رفت».
با توجه به این که فراز و فرودهای انتخابات در انتشار تحلیل ها‌و گمانه زنی های اینچنین از این روزهای حضور سیاستمداران بیان می شود اما حضور دکتر عبدالحسن مقتدایی؛ این شخصیت بارز و کاریزماتیک و رقابتش با شیخ اعتدال، خود نشان از این دارد که در انتخابات ۹۶ هر نفر به عنوان تدارکاتچی رای نخواهد داد بلکه به عنوان کسی که در این کشور سهمی دارد و یا از جایگاه عمومی شدن سیاست رای می دهد.