یادداشت خوزپرس: به قلم ثریا زندیار
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی پیش روست که پدیده این انتخابات از جنوب ایران با اقتدار مردمی، قد عَلَم کرده است. این رخداد که مشارکت سیاسی مردمان سرزمین های جامانده از توسعه را انگیزه ای دو‌چندان بخشیده و پویایی بیش از پیش جریان های خودجوش مردمی را در سراسر ایران فراهم ساخته، حضور دکتر عبدالحسن مقتدایی است که از جنوب ایران اعلام کاندیداتوری کرده و تا امروز؛ واکنش های مردمی گواهِ اقبال بی سابقه از این پدیده اصلاحات را می دهد. او که استاندار خوزستان بود و توسط حسن روحانی بر کنار شد درروز تودیعش، سکوت ۴۰ روزه خود را شکست و دلایل برکناری اش را به صراحت بیان کرد.
برکناری عبدالحسن مقتدایی‌از استانداری خوزستان، بسیاری را در فکر فرو برد که چرا حسن روحانی این اشتباه بزرگ را به اشتباهات خود اضافه کرد و مقتدایی را که به اصرار به گفته خودِ مقتدایی« به کلاس اول باز گردانده بودند» برکنار کرد؟!

این عبور پر رمز و راز که یک چرای بی جواب را در بین مردم به وجود آورده، به پُل انتخابات رسید و حالا حتما مقتدایی، حرف های دیگری هم برای گفتن دارد و پرده از این عبور بی تدبیر بر خواهد داشت!

از سویی دیگر شاهد هستیم که حسن روحانی پس از قربانی کردن اسماعیل های خوزستان که انتقال آب کارون به اصفهان و استان مرکزی و جلوگیری از تردد خودروهای پلاک اروند از این جمله بود و پس از برکناری مقتدایی و انتخاب فردی در جایگاه استاندار که البته در اذهان عمومی به عنوان رییس ستاد انتخابات ایشان در استان معرفی شده، حضور خود و کابینه اش را در این استان، پر رنگ تر کرده است.
روحانی ، روزی معاون اول، روزی سخنگوی دولت و یک روز وزیر را به این استان مظلوم و محروم از فرصت ها میفرستد و روزی دیگر هم که نارضایتی رهبر معظم انقلاب از اقدامات دولت یازدهم و مشکلات و مصائب خوزستان را می بیند؛ خود، ناچار به حضور در استان می شود!
اما نگرانی و وحشت معنادار روحانی این بار از شخصیتی است که با اعلام کاندیداتوری اش برای انتخابات ریاست جمهوری، لرزه بر قامت او و بسیاری دیگر انداخته است. چرا که همه می دانند ۳۱ استان در سطح کشور وجود دارد که چندین استان درگیر معضل گرد و غبار بودند، خسارات زیادی ناشی از برف و باران ، سیل و تصادفات به اموال عمومی وارد شد، مردمان بسیاری در گیر و دار ناتوانی های دولتمردان، تاوان پس دادند و خم‌به ابروی رییس دولت اعتدال نیامد اما سوال اینجاست که چرا بخشودگی ها و حاتم طائی شدن های حسن روحانی برای خوزستان در این زمان اتفاق افتاده است؟!
ضمن اینکه رایگان کردن قبض برق بهمن ماه مردم استان خوزستان، حرکت به جا و سنجیده ای از یک رئیس جمهور مدعی نبوده ، چرا که از بالا به پایین نگاه کردن به مردمان این سرزمین که دارای منابع غنی و ثروت انبوه است، در شأن مردم این استان نیست و این حرکت حسن روحانی را، اهانتی به شعور سیاسی خود تلقی کرده اند .
حسن روحانی که از جایگاه قانونی اش برای اقدامات غیر قانونی( تبلیغات انتخاباتی) سوء استفاده کرده و به سفرهای استانی خود در روزهای باقی مانده از دولتش ادامه می دهد و این بار هم با آخرین سفرش به خوزستان، به بهانه بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته، تصور می کند جای خود را در دل مردم دردمند این استان باز می کند اما نیاز به یادآوری است که مردمان این سرزمین، به درستی نیت های غیرمردمی و غیر دلسوزانه را از کلام و‌رفتار صاحبان کنونی دولت تشخیص می دهند و غیرت و غرور خود را با تکرار حضور معنادار و انتخاباتی، خدشه دار نخواهند کرد و تنزل نخواهند بخشید.

حسن روحانی که ترس و تردید و وحشت از قرار گرفتن در مرز واقعیت، او را به یک وادی نفس‌گیر هدایت می کند در سراسر کشور با کاهش اقبال مردمی مواجه شده که با حضور دکتر عبدالحسن مقتدایی در انتخابات ۹۶، این ترس پررنگ تر می شود و او را در شرایط سختی قرار خواهد داد.
حال باید صبر کنیم تا روزهای آینده و پس از ثبت نام رسمی از کاندیدای ریاست جمهوری، اوضاع به چه شکل پیش خواهد رفت؟

*(بازگشت دوباره مقتدایی به استانداری خوزستان از نظر او یعنی به کلاس اول بازگشتن) *