به گزارش خوزپرس از دزفول، محمد فرهادی ظهر امروز در نخستین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور در دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور اظهار کرد: خرسندم که امروز در یکی از خواستگاه‌های علم و خرد توفیق حضور پیدا کرده‌ام.

وی افزود: تاریخ دانشگاهی در  غرب و دانشگاه‌ها در جهان به قرن یازدهم میلادی می‌رسد و جندی‌شاپور ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال قبل از آن‌ها فعالیت کرده است.

وزیر علوم بیان کرد: تاسیس کتابخانه دانشگاه جندی‌شاپور در یک‌هزار و ۸۰۰ سال پیش با چنین وسعتی بیان کننده توجه به علم اندوزی در ایران بود.

وی با بیان اینکه کتابخانه جندی‌شاپور ۴۰۰ هزار جلد کتاب در باب پزشکی، دام‌پزشکی، ریاضیات، گیاه شناسی و نجوم داشته اضافه کرد: اولین فرصت‌های مطالعاتی در جهان در جندی‌شاپور باستان داده شده.

وزیر علوم گفت: دانشگاه‌های جهان نمونه بازخوانی شده دانشگاه جندی‌شاپور است.

وی با اشاره به نهضت ترجمه متون در جندی‌شاپور گفت: امروز رسالت ترویج علم و دانش بیشتر از گذشته بر روی شانه‌های ما سنگینی می‌کند و ما نیز باید برای ترویج علم و دستیابی به علوم برای آبیاری درخت کهن ایران از علم کوشا باشیم.

فرهادی بیان کرد: دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول باید بیش از گذشته کار کند و در جهت مقامات علمی نیای خود دانشگاه جندی‌شاپور باستان قدم بردارد و به آن رسد.