به گزارش خبرنگارخوزپرس از اهواز ، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان در نشست شورای هماهنگی مدیران اقتصادی استان که به منظور ترغیب شرکت هاو بنگاه های اقتصادی استان در بازار سرمایه برگزار شده بود، گفت: در این نشست اهدافی را دنبال می کنیم و به تبع آن از صد شرکت دعوت کردیم که آنها را ترغیب کنیم در بازار سرمایه وارد شوند. حال اگر این اتفاق بیفتد و شرکت ها وارد بورس شوند، تازه این طرف عرضه است و طرف دیگر (تقاضا) مردم هستند، که باید رغبت کنند و سهام خرید کنند، بنابراین باید چاره ای بیندیشیم و عواملی به عنوان پیش نیاز در تقاضا اتفاق بیفتد تا عرضه و تقاضا یک جایی به هم برسند.

مسعود صدری افزود: نظام بانکداری ده ها سال است که فعالیت می کند و مردم خیلی راحت در بانک سپرده گذاری می کنند تا اینکه بخواهند در بورس وارد شوند. باید اتفاق هایی بیفتد تا مردم به جای سپرده گذاری در بانک وارد بازار سرمایه شوند.
وی گفت: باید علت مشارکت مردم در نظام بانکی و عدم ترغیب آنها به بازار سرمایه ریشه یابی شود. اگر هزاران بار زبانی مردم را ترغیب به سرمایه گذاری در بورس کنیم، عملا هیچ اتفاقی نمی افتد و اهدافی را که به دنبال آن هستیم محقق نمی شود.
وی با اشاره به دیگر مشکلات در بازار سرمایه گفت: در بازارسرمایه، از نظر ارزش سهام نقطه اوج و سقوط آزاد سهام وجود دارد که برای جلوگیری از این سقوط آزاد و متضرر نشدن سهامداران به جز در مواردی نظیر توصیه های عمومی برای خرید سهام از سبدهای فروش، حمایت های دیگری صورت نگرفته است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان تصریح کرد: ما معتقدیم در بورس مانند نظام بانکی، باید منافع مشارکت در بازار سرمایه برای مردم احساس شود و مردم با وجود ریسک های فراوان در این بازار، منافع آن را درک کنند و به عنوان یک واقعیت از نظر فرهنگی آن را بپذیریم.
وی عنوان کرد: شرکت ها و بنگاه های اقتصادی، برای تامین مالی با وجود شرایط سخت منابعی به عنوان تسهیلات از نظام بانکی می گیرند و حاضر هستند از همان روز اول بازپرداخت، سود آن را هم پرداخت کنند و یا جریمه دیرکرد این تسهیلات را بپردازند، اما حاضر نیستند برای تامین مالی شرکت، شریکی را متوجه خود کنند و یا از روش های تامین مالی، با وارد شدن در بازار بورس و فروش سهام استفاده کنند. که این نگاه در فرهنگ اقتصادی ما نیز وجود دارد و اگر به این گونه مشکلات توجه نکنیم فعالیت ها و ترغیبی که برای بازار بورس می کنیم به اهداف آن نمی رسیم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان گفت: مسئله دوم ارتقاء مشارکت مردم در بحث سهامداری است که در کشور ما وضعیت نامطلوبی دارد. اگر دقت کنیم می بینیم که سهام عدالت را داریم و تقریبا ۶۰ درصد از مردم سهامدار سهام عدالت هستند. در ابتدای بحث واگذاری سهام به مردم، ما به عنوان دبیر ستاد سهام عدالت بودیم و تمام امور را رصد می کردیم.
نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان شرح داد: این استدلال به وجود آمد که تعاونی سهام عدالت بخش خصوصی هستند و اقتصاد و دارایی استان ها که در ابتدا به عنوان دبیر ستاد سهام عدالت بودند، نباید دخالتی در این بخش داشته باشند که در نتیجه آن هیچ نظارت درستی بر این تعاونی ها نیست و به نوعی به فراموشی سپرده شده اند، تا جایی که شرکت های تعاونی حتی نمی توانند هزینه های جاری خود را پرداخت کنند و در آینده ممکن است نابسامانی هایی برای مردم به عنوان سهامداران عدالت به وجود آید که می طلبد برای این وضعیت چاره ای اندیشیده شود.