قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خوزپرس در اهواز، اظهار داشت: پدیده ریز گرد ها که بیش از ۱۰ سال است نفس مردم خوزستان را گرفته و متأسفانه دولت مردان قول می‌دهند ولی در عمل همه چیز را فراموش می‌کنند.

وی افزود: خوزستان با جمعیتی بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و به عنوان قطب اقتصادی کشور با بیش از ۸۰ درصد منابع انرژی کشور متأسفانه درگیر پدیده ریز گرد ها و اخیراً آب، برق، همه اقشار و اصناف کشیده شده و این باعث می‌شود زندگی مردم فلج شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: وزیر نیرو قصد دارد با معذرت خواهی و یک تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومانی همه چیز را تمام کند و این در حالی است کدام اعتبار دولت تا حالا محقق شده است، کل بودجه دولت در سال ۹۵ تا حالا ۳۰ درصد آن عملیاتی شده که در حال حاضر  آقای چیت چیان با دلخوشی به این که این مبلغ به خوزستان تخصیص داده شده تا مشکلات خوزستان برطرف شود.

وی با اشاره به پرداخت هزینه توسعه و تقویت شبکه‌های در فیش‌های برق توسط مردم گفت: وزارت نیرو در فیش‌های برق خود یک بند دارد که برای حفظ، توسعه و تقویت شبکه‌های برق هر استان و شهرستان مبلغی از مردم دریافت می‌ کند که این مبالغ در طول این همه سال که دریافت شده است  متأسفانه شبکه‌های برق خوزستان فرسوده و بدون بازسازی و در حد مدیریت اجرایی تخصصی برق در این ۴ سال خوب عمل نشده است.

ساعدی تصریح کرد: بازسازی، تعویض و تقویت خطوط توسط برق استان می‌بایست صورت بگیرد اما صورت نگرفته است و این پول توسعه در فیش‌های برق را متاسفاته وزارت نیرو در جاهای دیگری خرج می‌کند و این برخلاف قانون است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس به اجرای طرح تحقیق و تفحص در وزارت نیرو اشاره کرد و گفت:  در حال مطالعه هستیم تا یک تحقیق و تفحص در سطح کشور در وزارت نیرو صورت بگیرد تا این مبالغی که درفیش های مردم وجود دارد مشخص شود به جا می‌روند و برای ما مشخص و شفاف شود و این تحقیق و تفحص باید از استان خوزستان آغاز شود.

وی با اشاره به قطعی برق در خوزستان عنوان کرد: آقای چیت چیان وقتی در خوزستان از مردم عذر خواهی می‌کند نمی‌داند که آثار بعدی چه آثاری خواهد بود و چرا تا همین امروز ما قطعی برق در بعضی از نقاط اهواز و  خوزستان را داریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قطعی برق در خوزستان و ضرر به اقتصاد  کشور گفت: خاموشی برق در اهواز و خوزستان ۸۰۰ هزار بشکه کسری صادرات نفت ایجاد کرده و این اقتصاد کشور را دچار مشکل می‌کند و آقای چیت چیان باید به این موضوعات جواب دهد.

ساعدی اظهار کرد: من انتظار دارم مسئولین محترم استانی و جناب آقای استاندار و بقیه مسئولین استان هم صدا با مردم باشند  و درد واقعی مردم را به گوش دولت برسانیم، اگر ما باید واقعیت‌ها را به دولت منتقل کنیم دولت را کمک کرده‌ایم و اگر واقعیت ها را کتمان کنیم جالب نیست و باعث می‌شود دولت با حساب و کتاب‌هایی که خودش دارد به اشتباهات خودش ادامه می‌دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس به تأمین حق آبه تالاب هاو رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت:  بحران ریز گرد ها، قطعی برق جدا از اینکه زندگی مردم را فلج کرده است هیچ راهی ندارد به جز اینکه وزارت نیرو و آقای چیت چیان باید حق آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها را تأمین کند، امروز تالاب هور العظیم خشک شده است و حیات هور گرفته شده و این فاضلاب نی شکر است.

وی به معیشت کشاورزان در خوزستان و هندیجان اشاره کرد و گفت: امروز کشاورزان هندیجان دارند از بی آبی گریه می‌کنند و اصلاً زندگی و کلیات معیشت مردم که در راه کشاورزی است، از مردم گرفته شده است و مادامی که این انتقال آب در سیاست دولت است این پدیده تقویت و بی اثر می‌شود و مردم را دچار مشکل مضاعف می‌کند.

ساعدی با اشاره  به سیاست نا درست دولت گفت: دولت اگر واقعاً می‌خواهد به شهروندان خود خدمت و حل مشکل کند این اجرای سیاست نا درست و غلط در برنامه ریزی‌های دولت صورت می‌گیرد باید تصحیح شود  و حق آبه رودخانه‌های خوزستان و تالاب‌ها از جمله هور العظیم تأمین شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به استیضاح وزیر نیرو توسط مجمع نمایندگان خوزستان گفت: از روز یکشنبه برای استیضاح وزیر نیرو اقداماتی انجام شده و به احتمال زیاد استیضاح وزیر نیرو توسط مجمع نمایندگان استات خوزستان صورت می‌گیرد و ما به عنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم اعلام کنیم آقای چیت چیان در بعد مدیریت وزارت نیرو خوب عمل نکرده است و در حق استان خوزستان اجحاف شده است.

ساعدی با اشاره به جلسه امروز با ریاست مجلس خاطر نشان کرد: امروز صبح در ابتدای مجلس مجمع نمایندگان خوزستان با ریاست مجلس جناب آقای لاریجانی صحبت کردیم و مقرر شد بعد از صحن علنی مجلس ساعت ۱۶ مجمع نمایندگان خوزستان ملاقات ویژه با ایشان داشته باشند تا از طریق فشار مجلس به دولت شاهد اقدامات اساسی باشیم.

انتهای پیام/