به گزارش خوزپرس از اندیمشک، عبدالکریم درویش زاده مدیرکل راه آهن جنوب شامگاه روز گذشته در جلسه رفع مشکلات خط راه آهن اهواز ـ اندیمشک اظهار کرد: راه آهن برای اجرای خط دوم برخی از شهرستان ها با مشکلاتی مواجه شده که تقاضای برگزاری یک جلسه برای بررسی مشکلات در این زمینه را داشتیم.

وی افزود:۴۵۰ میلیارد تومان هزینه ریالی پروژه های دو خطه کردن مسیر اهواز ـ اندیمشک، اهواز ـ بندرامام و میان دشت ـ سربندر است.

درویش زاده عنوان کرد: شوش به هفت تپه را نیز انجام دادیم که در دو کیلومتر آن به دلیل مجاورت با محوطه های تاریخی میراث فرهنگی امکان انجام زیرسازی (خاکریزی) و بعد ریل گذاری را پیدا نکردیم.

مدیرکل راه آهن جنوب گفت: از ایستگاه نظامیه از کمربندی در محدوده نیشکر حدود پنج کیلومتر در مجاورت کشت و صنعت دهخدا است که مانع کار ما شدند. به آنها اعلام کردیم که به تأسیسات آسیبی نمی زنیم ولی هنوز موفق به تأییدیه مجوز از نیشکر نشدیم. برای این ایستگاه هرگز وارد محدوده نیشکر نمی شویم و خواستار همکاری واحد نیشکر دهخدا هستیم.

درویش زاده بیان کرد: برای اجرای پروژه ریلی دوخطه شدن اهواز ـ شوش در حوزه شهرک صنعتی شماره سه اهواز نیز با شرکت شهرک های صنعتی خوزستان مشکل داریم.

وی افزود: تکمیل خط دوم اهواز ـ سربندر نیز در حدفاصل کارون که ۱۲ کیلومتر است به میزان ۶ کیلومتر با شهرداری مشکل داریم که در حریم اقدام به درختکاری کردند. آنها قبلا اعلام کردند هر زمان نیاز به این حریم داشتیم بدون مشکل آن را در اختیار ما می گذارند ولی آنها اعلام می کنند برای ما پل، روگذر و یا زیرگذر ساخته شود.

آسیبی به میراث وارد نشود

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: باید هیچ آسیبی به میراث فرهنگی در اجرای پروژه های ریلی وارد نشود ولی نمی توان اجرای پروژه ها را نیز متوقف کرد.

شریعتی خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: پیشنهادم این است که میراث فرهنگی استان خوزستان برای مسئله اجرای پروژه دوخطه شدن شوش به هفت تپه پیگیری های لازم را انجام دهند. برای به نتیجه رسیدن این پیگیری ها دو ماه وقت دارید.

وی خطاب به مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گفت: اجازه شروع کار به راه آهن برای ریل گذاری از مسیری که از شهرک صنعتی شماره سه اهواز می گذرد را بدهید. تا یک هفته آینده نیز جلسه مربوط به پرداخت هزینه زمین را نیز برگزار می کنیم تا مشکلات شما نیز حل شود.

شریعتی اظهار کرد: برای مشکلات با شهرداری نیز دستورات لازم صادر می شود. همچنین باید طبق دستور دادستانی عمل و پروژه ملی دوخطه شدن هرچه سریعتر اجرا شود.

راه آهن به تپه تاریخی آسیب زد

مرجان شوشتری معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیز در ارتباط با پروژه ریلی دو خطه کردن شوش به هفت تپه اظهار کرد: تپه تاریخی ما مورد صدمه واقع شده و حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که سه تپه در مسیر را مستندنگاری کنیم و بعد اجازه شروع پروژه را به راه آهن بدهیم.

شوشتری بیان کرد: متأُسفانه راه آهن تنها اجرای کار را می بیند ولی سه تپه را مدفون می کند و حرکت قطار باعث تنش می شود. تمام اشیای زیر تپه که عمدتا سفال های ترد هستند با تنش حرکت قطار نابود می شوند. با نابود شدن این اشیاء تمام تحقیقات را با مشکل مواجه می کند.

وی عنوان کرد: مستندنگاری در اسرع وقت باید انجام شود تا بعد راه آهن بتواند اقدام به ریل گذاری کند. با انجام کارهای اولیه راه آهن به یکی از تپه های بر سر راه پروژه آُسیب وارد شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان اظهار کرد: دو تپه از سه تپه که سالم مانده را دستور دادیم تا ژئومغناطیس شوند و اگر اشیایی زیر آن تپه نباشد اجازه کار به راه آهن را می دهیم.

نسیم صادقی مدیرعامل شرکت نیشکر نیز در ارتباط با توقف پروژه ریلی دو خطه شدن در ایستگاه نظامی اظهار کرد: یکی از دستگاه هایی که برخورد کریمانه ای دارد همین راه آهن است. یک نامه ای باید از راه آهن داشته باشیم که متعهد شود در صورت ایجاد خسارت اقدام به جبران کند، هیچ مشکلی برای اجرای پروژه نداریم.

همچنین اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان در ارتباط با مشکلات موجود در پروژه دو خطه شدن ریلی اهواز ـ شوش که از شهرک صنعتی شماره سه اهواز عبور می کند، اظهار کرد: بحث زمینی که از شهرک گرفته و هزینه آن را پرداخت نکردند. در دو مسیر ورودی و خروجی هزینه نگهداری و حراست هم باید متقبل شوند.

وی افزود: در زمینه پرداخت هزینه زمین بحث حق و حقوق دولت است ولی راه آهن اعلام می کنند، شرکت توسعه زیرساخت های وزارت راه باید این هزینه را پرداخت کند.