به گزارش خوزپرس از اندیمشک، هم زمان با آغاز ششمین سال دفاع مقدس، ارتش صدام  که در عرصه جنگ با شکست‌های متعددی مواجه شده بود برای تضعیف روحیه رزمندگان اسلام، لشکر کفتارهای خود را عازم بخش‌های مختلف شهری ایران برای بمباران سرای اسلامی کرده بود.

اندیمشک که بیش از این با دوکوهه قهرمان و شهید کلانتری و حماسه مردمی جسر نادری مسیر و محوری مهم در تردد رزمندگان و تجهیزات نظامی ایران لقب گرفته بود، این بار اسیر آتش انتقام صدام شده بود.

راه آهن و مسیرهای ارتباطی این شهرستان تجهیزات و نیروهای نظامی ایران از بخش‌های مختلف کشور به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام می‌کردند، پس راه شکست ایران، شکست جبهه مقاومت ایران اسلامی و سنگربان مقاوم کرخه و دز بود.

چهار آذر از ذهن مردم ایران پاک نمی‌شود

امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته سید اسماعیل موسوی فرمانده پایگاه هوایی دزفول در دوران دفاع مقدس با اشاره به حماسه چهار آذر ماه ۱۳۶۵،  اظهار داشت: در چهارم آذر ماه سال ۶۵ عراق با هواپیماهای بسیاری به اندیمشک حمله کرد، من در دفتر کارم نشسته بودم و وقتی متوجه قطع برق شدم فهمیدم که مورد حمله قرار گرفته‌ایم.

وی افزود: سریع خود را به مقر فرماندهی رساندم، اما متأسفانه با حملهٔ گسترده‌ای که عراق انجام داده بود خسارات زیادی بر ما وارد شد و در ابتدا عراقی‌ها با کور کردن رادارهای ما عملاً ما را از پرواز کردن و مقابله با هواپیماهایشان بازداشتند.

این رزمند هشت سال دفاع مقدس با بیان این که بعد از اتمام حمله هوایی عراق خود را به بیمارستان‌های سطح شهر رساندم و از دیدن آن همه شهید شوکه شدم، عنوان کرد: آن صحنه هرگز از ذهنم پاک نشد، وقتی به اندیمشک رفتم و به راه آهن رسیدم صحنه‌هایی را دیدم که هرگز از ذهنم پاک نشد.

وی گفت: مردم بی گناه، کودک، نوجوان، پیر و جوان با خون یکی شده بودند و بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش نداشتند و عراق اخلاق در جنگ را رعایت نکرد و با بمباران اندیمشک باعث شهادت افراد غیر نظامی شد.

امیر موسوی اظهار داشت: آذر ماه سال ۶۵ مردم اندیمشک درسی فراموش نشدنی به تمام دشمنان ما دادند، با توجه به این که هر خانواده‌های عزیزی را از دست داده بود اما در روز تشییع و خاک سپاری شهدا به قدری محکم و استوار آمده بودند که برای دنیا تعجب برانگیز شد.

اندیمشک

چهار آذر یکی از دشوارترین روزهای هشت سال دفاع مقدس بود

امیر خلبان احمد مهرنیا با اشاره به این که چهارم آذر ۱۳۶۵  یکی  سخت‌ترین روزهای دوران دفاع مقدس که خیلی بر ما دشوار گذشت بود، اظهار کرد: روزی که عراق ناجوانمردانه ساعت ۱۱ صبح با هواپیماهای زیادی به خاک ما حمله و با کمکی که از غرب و شرق می‌گرفت توانست رادارهای ما را کور کند، چرا که وقتی رادارها کور شوند دیگر نمی‌توانند هواپیماهای خودی را به سمت هواپیماهای دشمن هدایت کنند.

خلبان مهر نیا بیان کرد: روز ۴ آذرماه عراق با برنامه ریزی خاصی به خاک ما ورود کرده بود، هدف عراق پایگاه هوایی چهارم شکاری و شهر اندیمشک بود چرا که در اندیمشک خط آهنی وجود داشت که جنوب کشور را به مرکز وصل می‌کرد و  عراق به همین علت با ۵۴ هواپیما و با شلیک بمب‌های متعدد حمله خود را آماده یک قتل عام غیر منتظره کرده بود.

نویسنده کتاب حمله هوایی به الولید، تصریح کرد: شهر اندیمشک با اتصال به شبکه راه آهن کشور یک محل پشتیبانی جبهه های نبرد علیه صدام مهم به حساب می‌آمد و عراقی‌ها نیز  این را فهمیده بودند، لذا با حمله به این شهر یک هزار شهید می‌خواستند نقطه اتصال بین جنوب و مرکز را قطع کنند.

وی  افزود: در ۴ آذر ۱۳۶۵ حدود ۴۰۰ نفر از افراد بی گناه این شهر به شهادت رسیدند و با حمله‌ ۵۵ دقیقه‌ای هواپیماهای عراقی، روز سختی را گذراندیم اما ایستادگی مردم اندیمشک در تاریخ جاودانه شد و مردم اندیمشک با این مقاومت بی نظیر اسباب شگفتی غربی  شد.

ثبت حماسه چهارم آذر در تقویم ملی مطالبه مردم اندیمشک است

حجت الاسلام و المسملین نعمت الله خدامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: همه مسئولان باید امسال نیز مانند سال گذشته در راستای برگزاری شایسته ویژه مراسم چهارم آذر  و شناخت آن به نسل جوان و نوجوان و سایر هم وطنان، گام بردارند.

وی افزود: شش مهر و چهار آذر دو روز جاودان و ماندگاری هستند که، بیانگر و تبلور منش و روش مردم شهر یک هزار شهید اندیمشک در دفاع از ارزش‌های اعتقادی و اسلامی بوده و باید برای معرفی و تبیین آن بیش از گذشته تلاش و کوشش کرد.

امام جمعه اندیمشک عنوان کرد: متاسفانه علی رغم عظمت و بزرگی این روزها و ثبت طولانی‌ترین بمباران شهری ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس در حماسه چهارم آذر ۱۳۶۵ و شهادت ده‌ها نفر، هنوز چهارم آذر در تقویم ملی به عنوان یک روز برجسته ثبت نشده است.

وی گفت: ثبت واقعه چهارم آذر در تقویم ملی به عنوان روز مقاومت مردم اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس، مطالبه مردم یک هزار شهید و ولایت مدار این شهرستان است.

طولانی ترین بمباران هوایی

چهارم آذر افتخار مردم اندیمشک است

پیمان جهانگیری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک، اظهار کرد: مردم اندیمشک هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف اسلامی و انقلابی از خود نامی ماندگار ثبت کرده‌اند.

فرماندار اندیمشک ادامه داد: یکی از این حماسه‌ها و افتخارهای مردم شهر یک هزار شهید اندیمشک، حماسه چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ و ثبت طولانی‌ترین بمباران شهری ایران در هشت سال دفاع مقدس و در سرزمین افتخار و ایثار و حماسه است و به همین جهت باید بیش از گذشته، نسبت به آن با توجه کنیم.

احسان کریم‌پور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک، اظهار داشت:  پادگان دوکوهه، پادگان شهید کلهر، پادگان شهید زین‌الدین، پادگان شهید جعفرزاده و مقبره شهدای گمنام ۵ یادمان دفاع قدس اندیمشک امسال از مسافران و کاروان‌های راهیان نور پذیرایی می‌کنند.

جانشین فرمانده سپاه اندیمشک بیان کرد: مردم اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس از خود نامی پرافتخار به ثبت رسانده‌اند و به همین جهت باید بیش از گذشته نسبت به رشادت‌های این مردم توجه کنیم.

گزارش محمد امین جمشیدی