یادداشت خوزپرس: مجتبی نارنج پور فعال سیاسی اجتماعی

این روزها مطلبی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد، مطلبی با عنوان «استارت انتخابات شورای شهر در شوشتر زده شد» که آن را به پایگاه بااعتبار خبری تحلیلی در استان خوزستان منتصب می‌دانند ولی این مطلب اصلاً در این پایگاه خبری تحلیلی عنوان شده نشر داده نشده است و اصالت آن زیر سؤال است.

با پیگیری‌های نهادهای مرتبط با موضوع مشخص‌شده است که انتشاردهنده نخستین این مطلب با شماره‌ای جعلی خارج از کشور در حال تلاش در این زمینه است و مشخص است که دست‌های پشت پرده‌در انتخابات شوشتر می‌کوشد تاجریانی هرچند دروغین برای قد علم کردن بتراشد و یا مقاصد دیگری در سر بپروراند.

این استراتژی که تنها نتیجه ذهن مشوش برخی اعضای محترم شورای اسلامی شهر است در تلاش است تا با «استراتژی گلوله برفی» محکی هرچند زودهنگام برای رقبای خود به راه بیاندازد. «استراتژی گلوله برفی» می‌کوشد حتی با درون‌مایه یک سنگ کوچک (که حتی هم‌جنس برف هم نیست) گلوله‌ای بزرگ و فرضی به راه بیاندازد و بعد برف‌هایی را که احتمال دارد به این گلوله بچسبد را شناسایی و قبل از الحاق به این گلوله از مسیر حرکت گلوله برفی کنار بزند.

این اقدام در امتداد نگارش متونی است که از تیرماه سال جاری در برخی رسانه‌های فاقد مجوز و بدون هویت شهرستان شوشتر از سوی برخی اعضای شورای اسلامی شهر شوشتر نوشته و منتشرشده است. این متون تلاش دارد تا تیم اقلیت شورای اسلامی شهر را برای پاسخگویی و رو کردن استراتژی‌ها تحریک کند.

در نخستین اقدام متنی با عنوان «از قومیت‌گرایی برخی اعضای شورا در شبکه‌های اجتماعی تا مظلوم‌نمایی برای پیروزی در انتخابات آینده شورای شهر» نوشته شد، برچسبی که دو هدف کلی را دنبال می‌کرد، خاموش کردن و برچسب زدن به اعتراض برخی از اعضای شورای اسلامی شهر به اداره غیرقانونی جلسات شورای اسلامی از سوی رئیس و عدم حضور در جلسات و هدف دوم خواندن برخی خطوط که برای پیش‌بینی انتخابات آتی شورای اسلامی شهر برای تیم موجود قدری مبهم بود این نوشته در یک رسانه غیرمجاز تاحدی زیاد اهداف از پیش تعیین شده را محقق کرد.

در این اقدام برخی اظهاراتی کردند ولی تیم مقابل پس از نخستین تحریک‌ها متوجه شد که در دام استراتژی گلوله برفی قرار گرفته است و تلاش کرد با سنجیدن مسائل برای حرکتی متقابل خود را آماده کند، اقلیت شورای اسلامی شهر در این بازه زمانی تنها استراتژی فشار از بالا و چانه‌زنی از پایین را در دستور کار خود قرار داده است، استراتژی که برپایه انتقاد رسانه‌ها و مردم استوار است و در شورا این انتقادها با مفاد قانونی دنبال می‌شود.

این استراتژی کمترین آسیب را برای تیم اقلیت در شورای اسلامی شهر به همراه دارد، زیرا این مهم باعث می‌شود تا ابتدا نقدهای خوابانده شده در آب‌نمک برای روزهای انتخابات لو نرود و از سویی دیگر تیم اکثریت که در حال برنامه‌ریزی بر مسائل موجود است به استیصال می‌رسد که برنامه‌های تیم مقابل چیست؟(ذکر نام اقلیت و اکثریت منظور اعضای شورا نیست، منظور طیف‌های حاضر در شورای اسلامی شهر و انتخابات آینده است)

تیم اکثریت شورای اسلامی شهر می‌کوشد از رسانه سازی، خبرسازی، نشر اکاذیب و بیان برخی مطالب واهی در راستای تخریب جریان مقابل خودش بهره ببرد، مانند زمانی که اخبار درج‌شده در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی با شماره‌هایی از کالیفرنیا و فاقد هویت دنبال می‌شود و یا آی‌دی‌هایی جعلی مانند shushannews و… که نشان از تلاش برای جریان سازی جعلی است دنبال و هدایت شود.

سکوت برنامه‌ریزی‌شده برخی حامیان شورای اسلامی شهر در روزها و ماه‌های اخیر نشان از انتظار در راستای جواب دادن این برنامه‌ها دارد.

 

*مواظب «استراتژی زنبور دیوانه» باشید

ماجراجویی در مسائل اجتماعی و محک زدن‌های نابخردانه باعث می‌شود تا نتیجه عکس شامل حال بررسی‌ها شود، استراتژی زنبور دیوانه زمانی اتفاق می‌افتد که کندوی عسلی از سوی برخی ماجراجوها هرلحظه با چوب و سنگ و… برای محک زدن نحوه برخورد عکس‌العمل زنبورها مواجه شود، در این شرایط کندوی عسل چنان دیوانه می‌شود که حتی پرورش‌دهنده خود را برای برداشتن عسل تشخیص نمی‌دهد و به آن حمله می‌کند.

نتیجه این رفلکس اجتماعی می‌تواند بسیار خطرناک باشد، ماجراجویی در این زمینه بسیار خطرناک و حتماً با بازخورد پشیمان کننده خواهد بود، ولی برخی تلاش دارند تا این استراتژی نخ نمای اجتماعی را بار دیگر بیازمایند و بر اساس رفلکس‌های به‌دست‌آمده آن برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

 

*بازخوردهایی بر اساس عقلانیت

بهترین بازخوردی که در ماه‌های گذشته از اقلیت شورای اسلامی شهر شاهد بوده‌ایم استراتژی سکوت هوشمندانه است، استراتژی که باعث می‌شود تا اکثریت خود را به بهترین وجه ممکن تخلیه کند و دستش از هر ایده و استراتژی خالی بماند. انشقاق میان اعضای اکثریت شورای اسلامی شهر در مقابله با شهردار، بی‌برنامگی در ماه‌های اخیر و روزهای پایانی شورای اسلامی شهر باعث شده تا کلافه سردرگمی به نماش گذارده شود که روز بروز همه‌چیز را بیش‌ازپیش نمایان می‌کند، این روزها شورای اسلامی شهر بیشتر به قرارگاه تبلیغاتی شهردار مبدل شده است تا تصمیم سازی برای توسعه شهر شوشتر.

شورای اسلامی شهر که برای انتخابات آینده از ابتدای سال جاری خود را مهیا کرده است و اقدامات را پرتوان کلید زده است، این روزها دست به دامن پروژه تبلیغات پرتعداد و پرتوان شهردار شده است که تحت عنوان افتتاح پروژه‌ها با حضور استاندار خوزستان در سطح شهرستان شوشتر گوش فلک را کر کرده است.

شورای شهر هم احساس می‌کند که باید بیشتر دیده شود، این بیشتر دیده شدن بخشی از استراتژی زنبور دیوانه است که هم برای دیده شدن و هم برای جری کردن تیم مقابل استارت خورده است این مهم باعث شده تا پروژه تبلیغات شهردار با حمایت پرتوان برخی اعضای شورای اسلامی شهر همراه شود و با توان ادامه پیدا کند، پروژه‌ای که در نقصان علمی و تجربی روابط عمومی شهرداری شوشتر به شکل کاملاً اشتباه بسود کانون های تبلیغاتی انگشت شماری در حال اجراست.

انتهای پیام/