به گزارش خوزپرس از اهواز، طرح ولایت با هدف تبیین اهداف رسانه‎های انقلابی، چگونگی اقدامات این رسانه‌ها در پاسداشت آرمان‌های انقلاب تحلیل افکار ضد انقلابی استکبار و شناخت شبکه‎های اجتماعی امروز پایان یافت. این طرح توسط سازمان بسیج رسانه خوزستان برگزار شد که جمع زیادی از اصحاب رسانه در آن شرکت کردند.

آیت‌الله محسن حیدری در بخشی از این طرح با عنوان اخلاق در رسانه با اشاره به اینکه اخلاق در همه زمینه‌ها از جمله فردی و کاری باید رعایت شود اظهار داشت: رسالت انبیاء رساندن پیام‌ها، واقعیت و نیز رساندن حقایق به دیگران است که در این زمینه رسالت پیامبران و خبرنگاران همانند است بنابراین روح کار خبرنگاران و روح کار رسالت انبیاء یکسان است.

وی ۷ اصل را در اخلاق رسانه‌ای برای خبرنگاران ملزم دانست و افزود: اصل نخست علم است که خبرنگار باید آن را رعایت کند به طوری که به هنگام ارائه خبر باید نسبت به صحت آن آگاه و درباره موضوع خبر علم و یقین داشته باشد همچنین به شایعات اهمیت ندهد و در ابتدا تحقیق کند.

عضو مجلس خبرگان دومین اصل را صداقت خواند و نیز درباره اصل سوم بیان کرد: اصل سوم که خیرخواهی نامیده می‌شود علاوه بر اینکه همه مردم باید در مراحل زندگی برای دیگران خیر بخواهند خبرنگار باید از سر اخلاص و خیرخواهی خبر بنویسد که این نوع رفتار از اخلاق پیامبران است.

وی ارائه واقعیت‌ها و تبعیض‌ها را لازم دانست به شرط اینکه مایه سوء استفاده دشمنان نظام نشود و نیز درباره اصل چهارم که شجاعت است گفت: وقتی انسان حقیقتی را فهمید برای بیان آن نباید بترسد انسان‌هایی که می‌ترسند در ظلمت جهل به سر می‌برند ولی کسی که دلشان به نور خدا روشن است برای ظالمان و مستکبرانی مثل آمریکا قدرتی نمی‌بینند بلکه آن‌ها را موهوم و بادبادکی می‌دانند ولی آنان که خدا را قبول دارند( همانند پیامبران) از هیچکس ترسی ندارند.

حیدری عنوان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب به طور مرتب در مقابل آمریکا می‌رزمد به دلیل ایمانشان است ولی اینکه دیگران در مقابل آمریکا می‌لرزند به خاطر بی‌ایمانی است. خبرنگار شجاع است و در مقابل واقعیت به هیچ کسی باج نمی‌دهد.

وی درباره اصل پنجم که دوری از لجاجت، تعصب و همیت منفی است تصریح کرد: تعصب به دو بخش ویرانگر و یا منفی و نیز سازنده و یا مثبت تقسیم می‌شود که وابستگی‌های غلط و غیر منطقی تعصب منفی و تعصب نسبت به ارزش‌ها، خوبی‌ها و کمالات در زمره تعصب سازنده و مثبت است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اصل ششم نیز دوری از لعن و اهانت است چرا که فحاشی جز ایجاد فتنه چیزی ندارد بنابراین خبرنگار علاوه بر اینکه باید حقیقت را بگوید نوع بیان و نوشتارش همراه با ادب باشد.

حیدری با بیان اینکه اصل هفتم شفافیت است تصریح کرد: خبر باید رک، سریع و بدون روتوش اما با رعایت اصل ادب باشد انبیاء نیز رسالتشان را شفاف و بدون دوپهلو گویی انجام می‌دادند.

وی در پایان نسبت به مسئولانی که انتقاد پذیر نبوده و درصورت نقدی توسط خبرنگاران جبهه می‌گیرند گفت: اگر مسئولی در برابر انتقاد سازنده تحمل نکند نشان دهنده این است که ریگی در کفش دارند.

انتهای پیام/

تسنیم