به گزارش خوزپرس از اهواز؛ آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر نگران کننده بودن وضعیت آب در خوزستان اظهارداشت: با توجه به نیاز و مشکلات مردم خوزستان در زمینه تامین آب انتقال آب از رودخانه کارون به سایر مناطق هیچ‌گونه توجیه شرعی و اقتصادی ندارد.

وی در بیانیه ای که برای خوزپرس ارسال شده، افزود: رئیس جمهور در سفر به استان خوزستان تاکید کرده آبی بجز میزانی که برای شرب است منتقل نمی‌شود اما اکنون می بینیم گاه تا ۵برابر آن میزان منتقل می‌شود.

متن بیانیه آیت الله فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مسئله انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون به فلات مرکزی ،برای مصارف کشاورزی و صنعتی، به لحاظ اقتصادی، شرعی، سیاسی و امنیتی هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

درحالی‌که دولت از طریق انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، درپی حل مشکل آب شرب سال‌‌های آینده‌ استان‌‌های فلات مرکزی است ، مردم بخش‌های زیادی از استان‌ خوزستان ، سالیان درازی است که از کمبود یا نبود آب سالم رنج می‌برند و در بسیاری از شهرها و روستاهای استان، آب شرب را به صورت بشکه‌ ای خریداری می‌کنند!

تأسف و فاجعه این است که اعتبارات لازم برای تأمین آب شرب با کیفیت برای شهرهای استان خوزستان به مراتب کمتر از اعتبار سرسام‌ آور پروژه ها‌ی انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران است. چگونه است در حالیکه مردم خوزستان به عنوان استان‌ اصلی حوزه‌ کارون،  از کمبود یا نبود آب شرب رنج می‌برند آب استان به بخش‌های دیگر کشور انتقال می‌یابد؟!

از طرف دیگر رییس جمهور محترم در سفر استانی خود به مردم خوزستان وعده دادند که انتقال آب غیر شرب از سرشاخه ‌های رودخانه‌‌های خوزستان دیگر انجام نخواهد شد. اما امروز می‌بینیم که عملا بنا بر اخبار واصله حدود ۵ برابر آن مقداری که در گذشته تصویب شده است انتقال می‌یابد، که هر گونه انتقال ،جهت مصارف کشاورزی و صنعتی، خلاف قانون و خلاف عدالت اجتماعی است.

اجرای طرح ‌های انتقال آب از سر شاخه ‌های رودخانه‌ های خوزستان نه تنها به لحاظ اقتصادی، ‌اجتماعی و حقوق شرعی و قانونی مورد قبول نیست بلکه بر اساس تحقیقات کارشناسان و با تکیه‌ بر مستندات علمی، با توجه به تغییرات زیست محیطی ، خشک شدن تالاب‌‌های مهمی همچون تالاب هورالعظیم، از بین رفتن نخلستان‌های اطراف شهرهای آبادان و خرمشهر به واسطه پیش‌روی آب دریا و شدت گرفتن و دائمی شدن پدیده ریزگردها ، می‌‌بایست در همه طرح‌های انتقال آبی که در طول سالیان گذشته انجام ‌شده، تجدید نظر اساسی به عمل آید.

اینجانب همانگونه که تا کنون در جلسات و برنامه‌های مختلفی در پی مقابله و حل این بحران بوده ام، از همه مدیران ، بالأخص نمایندگان مجلس خبرگان رهبری استان خوزستان و نمایندگان خوزستانی مجلس شورای اسلامی ، تقاضا دارم که در مقابل این ظلم ناروا و بی عدالتی آشکار بایستند و برای استیفای حق مردم صبور و رنج ‌کشیده‌ خوزستان از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.

عبدالکریم فرحانی
نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری