به گزارش خوزپرس از اهواز، غلامرضا شریعتی در چهارمین همایش شهرداران استان که امروز (۳۰ مرداد ماه) در شوش برگزار شد، اظهار کرد: شهر در دست شهرداران است، امور شهر با شهردار است و به تبع، مشکلات شهر متوجه شهرداران خواهد بود و آنان مسئول و پاسخگو هستند.

 

وی افزود: در کشورهای توسعه‌یافته، بسیاری از امور شهر و حتی پلیس محلی زیر نظر شهردار است؛ هر چند قانون شهرداری‌ها در کشور ما کاملا اجرا نشده ولی امور بسیار به شهرداری‌ها برمی‌گردد و کمتر کاری است که مردم برای انجام آن که با شهرداری‌ها مواجه نشوند.

 

شریعتی با اشاره به جایگاه و مسئولیت شهرداران گفت: از شهرداران می‌خواهیم که در تمام امور شهر و جامعه به طور جدی رفتار کرده و برخوردی فعالانه داشته باشند. وضعیت شهری در بیشتر شهرهای استان در شان خوزستان نیست، اداره شهرها نیز کارشناسی شده به نظر نمی‌آید و در بیشتر مواقع انتقاد به سمت شهرداران است.

 

وی ادامه داد: خوزستان با این جایگاه و موقعیت در کشور و با این سطح درآمد و موقعیت، سرشار از پتانسیل است و انتظار می‌رود چارچوبی که برای مدیریت شهرها در آن بنا نهاده شده علمی‌تر و کارشناسی‌تر شده باشد، به ویژه آنچه که به چشم می‌آید مساله نماها و ظاهر شهر است که باید زیبنده‌تر باشد در حالی که به طور کلی بیشتر شهرهای خوزستان نماهای مناسبی ندارند.

 

استاندار خوزستان گفت: استانداری باید نظارت و عملکرد خود را بر شهرداری‌ها حاکم کند؛ در این زمینه باید  برنامه‌محوری حاکم شود و برنامه‌ها براساس آن مشخص باشند.

 

وی اظهار کرد: شهرداران می‌توانند با روی باز و با همکاری شوراها سرمایه‌گذاران را جذب کرده و در حوزه‌های خدمات امنیتی و تولیدی کمک‌های زیاد جذب کنند و قدمی برای ایجاد اشتغال بردارند.

 

شریعتی افزود: بسیاری از شهرهای استان به دلیل وجود آثار تاریخی و رودخانه‌ها، جاذبه‌های گردشگری دارند و شهرداران متولی برخی از این جاذبه‌ها هستند. بسیاری از استان‌های کشور از این فرصت استفاده کردند ولی ما استفاده درستی نکردیم. به جد از شهرداران می‌خواهم که در زمینه گردشگر و گردشگری چه داخلی و چه خارجی تلاش وافری داشته باشند و همچنین کیفیت کارها بالا برود.

 

وی ادامه داد: در افکار عموم شاید این‌گونه به نظر برسد که کارهای شهرداری با کیفیت پایین انجام می‌شود و مردم  احساس رضایت نمی‌کنند؛ عملکرد باید به گونه‌ای باشد که این فکر برداشته شود. باید در کیفیت انجام کارها تجدیدنظر شود و کاری به مردم عرضه شود که متناسب با هزینه آنها باشد.

 

استاندار خوزستان گفت: به معاونت عمرانی استانداری و اداره‌کل راه و شهرسازی استان تاکید ویژه‌ای برای نظارت در امور شهرداری‌ها دارم. شهرداران هم سیاست‌گذار و تاثیرگذار و هم مبنایی برای انتخاب سرمایه‌گذار هستند و ابزارهای لازم را در دست دارند و همچنین کیفیت کار در دست شهرداران است. هم کار و هم تصمیمات در امور شهری بر شهرداران متمرکز است و انتظار می رود که اهتمام جدی داشته باشند.

 

وی افزود: لازم است شهرداران در انجام امور شهرداری جدی باشند. در انجام کارهای مالی، حوزه استانداری نیز نظارت می‌کند و آنجایی که با تذکر قابل اصلاح بود، اصلاح می شود و چنانچه تخطی صورت گرفته باشد، برخورد می‌شود. شهرداران مراقب باشند که این اتفاق نیفتد زیرا چنانچه تخلفی در حد یک مدیر و مجموعه صورت بگیرد همه زیر سوال می‌روند. شهرداران باید دقت نظر داشته باشند و به مقررات و قانون پایبند بوده و تخطی نکنند.

 

شریعتی گفت: تخطی از قانون و عدم پایبندی به قانون و مقررات قابل بخشش نیست و هر کسی که مرتکب آن شود با وی برخورد خواهد شد.

 

وی با تاکید بر لزوم رعایت انضباط مالی از سوی شهرداران اظهار کرد: همه شهرداران باید تلاش کنند و درآمد ایجاد کنند؛ در این زمینه راه‌های جدیدی طراحی کنند و تنها بر عوارض و ارزش افزوده تکیه نکنند.

 

استاندار خوزستان گفت: مسائل عمران شهری به صورت ویژه در اولویت استانداری خوزستان است و در بازدیدهایم حتما حوزه امور شهری و شهرداران را نیز در برنامه دارم.

 

وی افزود: شهرداران در کارهای عمران شهری از سرمایه‌گذاران دعوت کنند زیرا هزینه‌های دولت سرسام‌آور است و دولت این امکان را ندارد که وارد پروژه‌ها شود. در این شرایط باید با حفظ منافع و مصالح شهرها، سرمایه‌گذار بیاوریم.

 

شریعتی ادامه داد: گردش پول به علت وجود صنایع بزرگ در خوزستان به اندازه‌ای است که سرمایه‌گذاران بسیاری در حوزه‌های استان اعلام آمادگی کنند. باید سرمایه‌گذاران را به روش صحیح و سالم بیاورید و از آنان حمایت کنید، ما نیز از کارهای صحیح شما حمایت می‌کنیم. در ارزیابی شهرداران، موفقیت در جذب سرمایه‌گذار جزو نکات مثبت لحاظ می‌شود البته در جذب سرمایه‌گذاری همواره تاکید بر رعایت قانون و مقررات است.

 

وی تصریح کرد: ‌رعایت قانون و مقررات مسایل مالی، پاشنه آشیل شهرداری‌ها است؛ شهرداران انضباط مالی داشته باشند و اهتمام به خرج دهند و در حفظ بیت‌المال تلاش کنند.

 

استاندار خوزستان همچنین با اشاره به آثار باستانی شوش، گفت: شهرستان شوش به اندازه‌ای آثار باستانی غنی و قوی دارد که تنها با استفاده از ظرفیت‌های حوزه گردشگری و کسب درآمد و اشتغال‌زایی از آن، مشکلات شهرستان قابل حل است.
انتهای پیام