به گزارش خوزپرس؛ نشست شورای آموزش و پرورش استان این بار به جای سالن جلسات استانداری در محل آموزش و پرورش استثنائی برگزار شد تا اعضای جلسه آنرا از همه جهت استثنائی بدانند. دغدغه غالب اعضای شورای آموزش و پرورش خوزستان مشکلات، محرومیت ها و کمبودهای استان در زمینه آموزش و پرورش بود. رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای که بار سنگین برگزاری کنگره ملی دولت صنعت و دانشگاه را بر زمین گذاشته دغدغه توسعه آموزشکده های فنی و حرفه ای، بی توجهی به آنها و شانه خالی کردن دانشگاه های استان از زیر بار مسئولیت پذیرش دانشجویان بومی شاه بیت کلامش بود.
سید بهزاد علوی  در این جلسه با انتقاد از دانشگاه های خوزستان به دلیل اولویت ندادن به دانشجویان بومی استان در پذیرش اظهار کرد: در ارتباط با شاخص کنکور، آموزش و پرورش به لحاظ علمی باید یک سوم پاسخگو باشد و دو سوم دیگر را باید دانشگاه های استان پاسخگو باشند.

نخبگان غیر بومی در تور دانشگاه های خوزستان
وی افزود: هم به لحاظ ظرفیت دانشگاه ها، هم به لحاظ اولویت بومی پذیری در دانشگاه های استان هنوز به طور کلی یک اولویت نیست و دانشگاه های خوزستان بیشتر به دنبال جذب نخبه هستند و خیلی برایشان مهم نیست که دانشجوی بومی در دانشگاه های خوزستان تحصیل کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان که از کلامش می توان اینطور تشخیص داد که دل چندان خوشی از دانشگاه های استان و بی مسئولیتی آنها در قبال پذیرش دانشجوی بومی ندارد، خواستار حضور روسای دانشگاه های استان در جلسات شورای آموزش و پرورش خوزستان و پاسخگویی در برابر اعضای این شورا شد.

دنده خلاص آموزش و پرورش از زیر بار فشار

علوی تصریح کرد: پیشنهادم این است که روسای دانشگاه های استان در جلسات شورای آموزش و پرورش خوزستان حضور داشته باشند و ظرفیت های بومی را اعلام کنند. اگر ظرفیت بومی را توسعه نمی دهند این فشار بیشتر از این به آموزش و پرورش وارد نشود.

وی عنوان کرد: اگر دانشگاه ها ظرفیت بومی پذیری را به صورت همزمان دنبال کنند، قطعا جایگاه استان در بحث کنکور ارتقای بیشتری خواهد داشت.

خوزستان در حسرت آموزشکده های فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خوزستان ادامه داد: طی برنامه پنجم توسعه مقرر شد که ظرفیت پذیرش آموزشکده های فنی و حرفه ای استان ۱۶ هزار دانشجو باشد که این رقم فارغ التحصیلان هنرستان های آموزش و پرورش هستند.

علوی با اشاره به اینکه به میزانی که آموزش و پروش ظرفیت برای ارتقای مدرک و مهارت های آنها که کاردانی و کارشناسی است به وجود بیاید، گفت: آموزشکده های فنی و حرفه ای خوزستان توسعه پیدا نکردند.
وی با بیان اینکه در استان هایی که زیرساخت صنعتی ندارند و بیشتر جنبه کشاورزی و دامپروری دارند آموزشکده فنی و حرفه ای ساخته شد، عنوان کرد: اگر زمینه توسعه آموزشکده های فین و حرفه ای در خوزستان فراهم شود چشم انداز و امید دانش آموزانی که می خواهند رشته های هنرستانی را انتخاب کنند و گرایش آنها به رشته های فنی و حرفه ای است، بیشتر می شود.

۲۸ درصد صنعت کشور در سفره خوزستان

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان اضافه کرد: برای خوزستان که ۲۸ درصد صنعت در آن است و ظرفیت های اقتصادی و صنعتی آن بسیار بالا است، باید از ۴۰ درصد جذب در بخش فنی و حرفه ای و کار و دانش ورود به آموزشکده های فنی و حرفه ای داشته و از میانگین کشوری بالاتر باشیم.

علوی بیان کرد: باید ظرفیت پذیرش  دانشجوی فنی و حرفه ای را در استان بالا ببریم و توسعه آموزشکده های فنی و حرفه ای را به نحوی داشته باشیم که چشم انداز ورورد به هنرستان ها امیدوارکننده تر و ظرفیت بومی پذیری بیشتر باشد.

رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خوزستان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه معلمان استان جایی برای تفریح ندارند خواهان واگذاری مجتمع فجر برای تفریح به معلمان شد.

حجت الاسلام رضا کلاه کج افزود: وقتی معلم شادابی و تفریح نداشته باشد قطعا نمی تواند  انتاقل دهنده خوبی باشد و درخواست می کنم مثل پارک بانوان مکانی هم برای تفریح معلمان درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به تقارن هفته سلامت و هفته معلم تصریح کرد: چه خوب است که به مناسبت هفته معلم همایش پیاده روی خانوادگی معلمان را در اهواز برگزار کنیم. من اولین پیادروی خانوادگی طلاب را در همین دانشگاه چمران برگزار کردم و فکر کردم ۵۰ نفر می آیند در حالی که ۶۵۰ نفر در این همایش پیاده روی شرکت و استقبال بسیار خوبی از آن شد.

رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خوزستان ادامه داد: باید به خانه معلمان نمونه و بازنشستگی سرکشی و از آنها تقدیر و حتی آن را رسانه ای کنیم چرا که باعث ایجاد نشاط و امید در آنها می شود.

وی با بیان اینکه قسمتی از پازل ما ناقص است و با حضور روسای دانشگاه ها استان در جلسات شورای آموزش و پرورش استان این پازل تکمیل می شود، عنوان کرد: آن بخشی که قرار است آموزش و پروش بچه ها را به آن واگذار کند از اتفاقاتی که در آموزش و پرورش می افتد بی اطلاع است. روسای دانشگاه ها باید به شکل اجباری در این جلسات حضور داشته باشند.

کلاه کج در پایان گفت: باید برای دانش آموزان الگوسازی کنیم و دانش آموزان موفق را به جامعه دانش آموزی استان معرفی و بشناسانیم. ضمن اینکه معلمان ابتکارات و ایده های خوبی دارند که می توان از آنها در شورای آموزش و پرورش استفاده کرد.