سید محمد موسوی دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خوزپرس در اندیمشک اظهار داشت: برای اولین بار در جهان و کشور با هدف افزایش راندمان و بهبود کیفیت خدمات حوزه آب و برق در کشور، طرح ابداعی اسکله شناور در سد دز اندیمشک پس از سه ماه تلاش بی‌وقفه برروی سطح مخزن دریاچه سد دز نصب گردیده است.

وی افزود: این طرح برای اولین بار در جهان و کشور طراحی و بر خلاف روش سنتی ساخت اسکله در ایران اجرا شده و مبلغی بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای کشور صرفه جویی در برداشته است.

مدیر کنترل پایداری سد دز اندیمشک عنوان کرد: با اجرای طرح اسکله شناور، امکان تردد انواع قایق در دریاچه‌های سد کشور با توجه به تغییر حجم آب در فصول مختلف مهیا می‌شود.

وی گفت: پس از اجرای این طرح و امکان تردد انواع قایق در دریاچه‌های سد دز اندیمشک این مجموعه سد و نیروگاه نیازمند توجه به بخش رسوبات خود است.

موسوی بیان کرد: فرسایش حوزه آبریز و ته نشینی رسوب یکی از مشکلات عمومی سد‌ها می‌باشد که باعث کاهش حجم مفید مخازن و در ‌‌نهایت کاهش عمر مفید سد‌ها و اتلاف سرمایه ملی می‌گردد.

وی افزود: در صورت اجرای طرح تخلیه رسوب با راندمان بالا در مچموعه سد و نیروگاه دز اندیمشک بیش از هفتاد میلیارد ریال در هزینه‌های نگهداری این سد کهن صرفه جویی می‌شود.

مدیر کنترل پایداری سد دز اندیمشک اظهار کرد: فرسایش حوزه آبریز و ته نشینی رسوب یکی از مشکلات عمومی سد‌ها در کشور می‌باشد که باعث کاهش حجم مفید مخازن و در ‌‌نهایت کاهش عمر مفید سد‌ها و اتلاف سرمایه ملی می‌گردد.

وی گفت: در تخلیه رسوب با راندمان بالا از شیرهای کشاورزی به عنوان مجرای تخلیه کننده استفاده و با نصب دریچه مسدود کننده‌ای به مساحت شانزده متر مربع در ورودی شیرهای کشاورزی در عمق بیش از ۱۳۰ متری زیر آب بدون استفاده از تجهیزات زیر دریایی با تعبیه مجرای انعطاف پذیر انتقال رسوب بر روی این دریچه، رسوب ته نشین شده پشت سد بدون صرف انرژی و یا استفاده از پمپ در تمام طول سال با راندمان بالا و بصورت کنترل شده تخلیه گردیده و تمامی الزامات زیست محیطی رودخانه پایاب سد را رعایت می‌نماید.

موسوی تصریح کرد: در روش مشابه خارجی تنها در زمان محدودی از سال قابلیت اجرا داشته و هزینه اجرای بسیار بالایی نزدیک به دلا در هر متر مکعب خواهد داشت که برای حفظ وضعیت موجود سد‌های کشور از جمله سد دز اندیمشک با توجه به وضعیت خاص خود و با توجه به میزان رسوب ته نشین شده نزدیک بدنه سد سالیانه مبلغ دو میلیون دلار هزینه در پی خواهد داشت.

وی افزود: به اذعان مدیر عامل شرکت نروژی سدیکون به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تخلیه رسوب سد‌ها در جهان این روش بسیار کارآمد و اقتصادی‌تر بوده ولی به جرأت و جسارت بسیار بالایی برای اجرا نیاز دارد که امیدواریم متناسب با نیاز مجموعه‌های سد کشور، بیش از گذشته جدی گرفته شود.