به گزارش خوزپرس از اهواز، ایرج نظری عصر امروز یکشنبه در نهمین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی خوزستان در سالن جلسات استانداری اظهار کرد: بحث نفت و فلرهای نفتی و آلاینده‌های نفتی و صنایع آلاینده باید به‌صورت خیلی جدی در شورای سلامت مطرح شود و مسئولان نفتی در این شورا حاضر و پاسخگوی اقدامات و ضرباتی که به سلامت مردم زده‌اند باشند.

وی افزود: نفت بعد از انقلاب هیچ خیر و برکتی برای خوزستان نداشت و اگر نفت نداشتیم این همه مشکلات نبود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: مسئولان نفتی باید این اراده و اعتقاد را داشته باشند که قبل از هر کاری باید منافع جامعه محلی را در نظر بگیرند و قبل از تولید نفت به مسئله محیط‌زیست و پیامدهای مخرب زیست محیطی نفت و رفاهیات مردمی که در اطراف آن چاه‌ها نفت زندگی می‌کنند، توجه داشته باشند.

نظری بیان کرد: اگر قرار است تولید ثروت صورت گیرد باید مردم محلی هم از آن منتفع شوند و سود ببرند، درحالی‌که ضرر و زیان‌های زیست محیطی را متحمل می‌شویم و هیچ چیزی هم به ما داده نمی‌شود درحالی‌که در مسجدسلیمان خارجی‌ها اول رفاهیات را ایجاد کردند که این باعث اشتغال شد.

وی با طرح سؤالی در خصوص سود و منفعت نفت برای خوزستان گفت: سود نفت برای استان ما چیست و مسئولان نفت باید این را به‌عنوان واقعیت در نظر بگیرند و به آن اعتقاد داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اقدامات وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای حذف فلرهای نفتی و مبارزه با آلایندگی‌های حاصل از آنها و کاهش سهم فلرهای نفتی در بروز بحران‌های تنفسی ادامه داد: کارهای زیادی کردند اما مشکلات آلایندگی نفت روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

نفت هزینه نمی‌کند

نظری گفت: تولید نفت روزبه‌روز منجر به آسیب بیشتر به سلامت مردم استان شده است درحالی‌که آنها هیچ هزینه‌ای در بخش سلامت نمی‌کنند و بیمارستان‌های نفت هم خدماتی به مردم نمی‌دهند.

وی با طرح این سؤال که چرا مردم عادی نمی‌توانند از بیمارستان‌ها و کلینیک‌های نفت استفاده کنند خواهان حل این مسئله و جدی گرفته شدن آن شد و گفت: در بیمارستان نفت اهواز حتی ۵۰ درصد خدمات هم به مردم داده نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه اگر نفت تولید ملی است و مردمی که از آن آسیب می‌بینند باید سودش را هم ببینند، یادآور شد: ریزگردها مهم‌ترین مسئله حاد روزمره در استان است و باید بخشی از بودجه ریزگردها در اختیار بخش سلامت باشد.

نظری عنوان کرد: بیمارستان‌های اهواز بسیار فرسوده است و در شرایطی نیستند که بتوانند به مردم و بیماران خدمات دهند و از لحاظ فیزیکی هم در حد و شأن مردم خوزستان نیستند و اگر از منابع و اعتبارات کمکی برای نوسازی و بازسازی ساختمان‌های فرسوده بیمارستان‌ها نشود مسائل و مشکلات بخش سلامت و مردم هم حل نمی‌شود.

وی افزود: بیمارستان هزار تختخوابی قرار است در اهواز ساخته شود اما قادر نیستیم سهم ۱۵ درصدی خود را در این طرح تأمین کنیم و باید از بودجه ریزگردها منابعی برای تأمین سهم ۱۵ درصدی ما به آن اختصاص پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در اورژانس بیمارستان ابوذر به‌شدت با کمبود تخت مواجه هستیم و این اصلاً با استانی که نفت در آن تولید می‌شود همخوانی ندارد و مایه شرمساری است.

نظری با اشاره به بهره‌برداری از میادین غرب کارون در چارچوب نسل جدید قراردادهای نفتی و تأثیر منفی و مخرب آنها بر سلامتی مردم و محیط یست استان تصریح کرد: تمام صنایع نفت در قسمت‌هایی احداث می‌شود که ورودی بادها به استان است و با شعله‌ور شدن فلرها در آن قسمت حرارتی تولید می‌شود که بخارهای آن باعث متلاشی شدن ابرها و کاهش شدید بارندگی می‌شود درحالی‌که باید همه جوانب در این مسئله در نظر گرفته شود.

وی در پایان با اشاره به اعتراضات و تجمعات اخیر کارگران شرکت گروه ملی فولاد و تأثیر آن در استان گفت: اگر کارکنان بخش سلامت و درمان و بهداشت یک روز دست از کار بشکند اتفاقات زیادی در استان خواهد افتاد.

مهر