به گزارش خوزپرس از اهواز ، کاوه داوری کرد دکترای روانشناسی بالینی و سرپرست گروه موسیقی محلی «خاک» شهر مریوان استان کردستان صبح امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای اولین بار در خوزستان موسیقی محلی کردی همراه با گروه حرکات موزون یا رقص کردی مردانه را در قالب کنسرت اجرا خواهیم کرد؛ این کنسرت از سوی گروه موسیقی اصیل کوردی خاک در سینما بهمن اهواز اجرا می شود.
وی افزود: بخشی از درآمد حاصله برگزاری این کنسرنت برای بیماران سرطانی و نیازمند اهواز و بخشی دیگر هم برای کمک به مردم زلزله زده کرمانشاه هزینه می شود.
سرپرست گروه موسیقی محلی «خاک» شهر مریوان تصریح کرد: کنسرت از تاریخ ۱۵ تا ۱۸ اسفند (روز سه شنبه تا جمعه) هر شب از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سینما بهمن اهواز اجرا می شود.
داوری در ارتباط با سابقه این گروه موسیقی بیان کرد: این گروه از سال ۸۴ تشکیل و شیوه های کاری موسیقی محلی کردی و موسیقی سنتی ایرانی و گروه شمشال نوازان را دارد.
وی در ادامه در ارتباط با ساز شمشال گفت: نوازندگی این ساز توسط گروه شمشال نوازان برای اولین بار در جهان راه اندازی شده و خود ساز هم محلی فولکلور با قدمتی پنج هزار ساله است که آن را سال گذشته در اصفهان آن را به ثبت ملی رساندیم.
سرپرست گروه موسیقی محلی «خاک» شهر مریوان با اشاره به اینکه ریشه ریتم موسیقی اقوام ایرانی خیلی به هم نزدیک است، خبر داد: بعد از زلزله کرمانشاه تور کنسرتی را با هدف کمک به زلزله زدگان کرمانشاه برنامه ریزی کردیم که در ابتدا برای دو شهر استان کردستان اجرا و شهرهای مختلف استان های شمالی، شرقی و غربی را در برنامه ریزی های آتی خود داریم. همچنین اجرای تور برای اروپا نیز برنامه ریزی شده است.
داوری با اشاره به برگزاری چهار کنسرت در اروپا، یک کنسرت در ترکیه و یک کنسرت هم در عراق ادامه داد: برای جشنواره ای در کشور سیدنی نیز دعوت و اجرا داشتیم.
وی با اشاره به بیش از ۱۵۰ اجرا در کشورهای دیگر در خصوص انتخاب خوزستان عنوان کرد: در این تاریخ باید در استانی دیگر اجرا می کردیم ولی یکی از مؤسسات فعال سرطان از ما درخواست داشت و ما هم با جابجایی برنامه به خوزستان سفر کردیم.
سرپرست گروه موسیقی محلی «خاک» شهر مریوان با اشاره به اینکه در انتخاب موسیقی و آهنگ های خود حساسیت خاصی داریم، اضافه کرد: موسیقی، نوع زبان، فرهنگ و خواسته های مردم هر استان را از قبل بررسی و برای اجرای خود مدنظر قرار می دهیم.
داوری در خصوص اجرای کنسرت این گروه در خوزستان گفت: در این کنسرت یک موسیقی آهنگ گذاری شده برای اولین بار داریم که مخصوص کرمانشاه است؛ همچنین در صورت درخواست مردم حاضر در کنسرت خواننده ای مسلط به زبان بختیاری و عربی هم داریم که اجرا کند.
وی در پایان با اشاره به اینکه تلاش می شود تا کارهای خود را از طریق موسیقی و هنر پیش ببریم، گفت: بر این باور هستیم که از طریق هنر و موسیقی نزدیکی مردم ایران را بیشتر ثابت خواهیم کرد و آنها نیز در این صورت بیشتر از قبل با هم احساس همدلی و آرامش خواهند داشت.