نشست پیگیری عملیاتی کردن ایجاد پنجره واحد خدمات شهری در اهواز، سه شنبه، ۲۶ دی ماه، در سازمان برنامه و بودجه استان، با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و مدیرکل امور اقتصادی ودارایی خوزستان و نمایندگان تام الاختیار دستگاه های خدمات رسان در پنجره واحد خدمات شهری، برگزار شد.

به گزارش خوزپرس و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان، مدیرکل این دستگاه با اشاره به هدف از برگزاری این نشست اظهار داشت: یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی، در راستای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای ۱۰ رتبه  ای فضای کسب و کار در ایران، ایجاد پنجره واحد خدمات شهری است.

مسعود صدری با اشاره به هدف از برگزاری این جلسه گفت: شهرداری اهواز متولی در پروژه اقتصاد مقاومتی دیده شده و اقتصاد و دارایی نقش هماهنگ‌کننده را دارد و انتظار داریم با کمک سازمان برنامه و بودجه، جلسه به مصوبه ختم شود.

صدری افزود: در پروژه اقتصاد مقاومتی که تعریف شده و در برش استانی، خصوصاً در کلان شهرهایی مثل اهواز، یکی از موارد، ایجاد و راه اندازی پنجره واحد خدمات شهری است. فلسفه وجودی این پنجره واحد خدمات شهری، قبلا طرح موضوع شده است و امروز انتظار داریم تصمیم‌گیری کنیم.

وی بیان داشت: همانطور که دستگاه‌ های خدمات‌رسان، مانند آب، برق، گاز و در راس آنها شهرداری، به عنوان متولی شهر، درگیر ارباب رجوعی هستند که از آن ها خدمات مطالبه می‌کند، همه اذعان دارند، در مرحله اول، ارباب رجوع به شهرداری مراجعه و با توجه به نوع کاربری، تقاضای پروانه ساخت می کند.

صدری ادامه داد: شهرداری در نگاه اول با گرفتن عوارض شهری از متقاضی، پروانه صادر می کند. در کنار این ها، اولویت های متقاضیان، بعضی وقت ها، تغییر می کند؛ مثلا ممکن است اولویت اول متقاضی ساخت پروژه باشد و فعلا به دنبال اشتراک برق گاز و سایر خدمات نباشد.

عضو ستاد اقتصاد مقاومت استان بیان داشت: تصور اولیه این است که دستگاه های خدمات رسان با هم هماهنگی داشته باشند و کارهای آن ها در تراز با هم تعریف شده باشد. فارغ از اینکه این هم ترازی بعضی وقت ها وجود ندارد و بعضی از خدمات ممکن است در منطقه موردنظر برای احداث پروژه، باعث شود قابلیت استفاده و بهره برداری از آن پروژه وجود نداشته باشد؛ مشکلاتی از این قبیل، سبب شده که در راستای بهبود فضای کسب و کار، نقش پنجره واحد خدمات شهری را تعریف کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان عنوان کرد: گرچه خدمات به شکل پراکنده در دفاتر پیشخوان وجود دارد، این عوامل باعث شده ما شاهد روند رو به بهبودی در ارائه خدمات به شهروندان نباشیم و خصوصاً در پروژه‌های سرمایه‌گذاری، شاهد بودیم که متقاضیان با مشکلات این چنینی نیز مواجه شده اند.

صدری شرح داد: این پنجره واحد در نظر دارد که کار را به سرانجام برساند؛ در نهایت به شکلی که وقتی متقاضی به شهرداری، به عنوان اولین واحد خدمات مراجعه می‌کند، خدمات دستگاه ها در پنجره واحد تعریف شده باشد و همه دستگاه‌های خدمات رسان، در هنگام صدور پروانه به صورت یکجا در آن پنجره واحد خدمات شهری، خدمات خود را ارائه کنند.

نماینده وزیر اقتصاد در استان گفت: امروز نیز دبیر مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور، از معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد حضور دارد، تا از این فرصت استفاده کنیم و به عنوان متولی و هماهنگ کننده این پروژه اقتصاد مقاومتی در استان خوزستان و به عبارتی در شهر اهواز، پنجره واحد خدمات شهری، که شهرداری باید متولی آن باشد و بقیه دستگاه‌های خدمات رسان را در پنجره واحد ساماندهی کند، به سرانجامی برسانیم.

علی فیروزی، دبیر مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور، بیان داشت: در موضوع بهبود فضای کسب و کار، حداقل در این شاخص که بانک جهانی هر ساله بررسی می کند، شاخص ساخت و ساز وجود دارد و یکی از زیرشاخص های اصلی ساخت و ساز، دسترسی به آب و فاضلاب و دیگری دسترسی به خطوط انتقال نیروی برق است که این ها در حوزه های شهری با مدیریت واحد خدمات شهری گره خورده است.

فیروزی اضافه کرد: در شهرها مدیریت یکپارچه شهری را به عنوان یک الزام و اولویت اول در نظر می گیرند. جدا از بحث شاخص های کسب و کار، چندین قابلیت در پنجره واحد خدمات شهری وجود دارد که ما را به طور منطقی به این سمت سوق می دهد که از این سیستم، حداقل در کلانشهرها استفاده کنیم. به طور مثال، دلیل انفجار لوله گاز منطقه شهران تهران عدم آگاهی از وجود خطوط آب، برق و گاز در آن منطقه بود. زیرا لایه TISE با همدیگر همخوانی نداشت که باعث خسارات جبران ناپذیری در شهر شد.

وی گفت: سواستفاده هایی از تعرفه ها در ساخت و سازها می شد؛ در حین ساخت و ساز، تعرفه آب بها باید از مسکونی به بنایی تبدیل شود و این مسئله در ساخت و ساز دیرتر اعلام می شد و گلوگاه فساد در تهران شده بود.

فیروزی خاطرنشان کرد: با اصلاحاتی که در تهران اتفاق افتاد، همزمان با صدور پروانه، انشعاب آب هم فروخته می شود و آبفا متوجه می شود که تعرفه این پلاک از مسکونی به بنایی تغییر پیدا کرده است و نتیجه این اقدام، افزایش درآمدها و صرفه جویی در منابع و جلوگیری از فساد است.

وی افزود: از سوی دیگر، مردم به یک نقطه مراجعه می کنند و خدمات از طریق پیشخوان انجام می شود. مجموعه این کارها وقتی کنار هم قرار می گیرد، به این نتیجه می رسیم که به صرفه است کارهای زیربنایی و پنجره واحد خدمات شهری ایجاد شود تا دستگاه های ارائه دهنده خدمات به خوبی از منابع همدیگر استفاده کنند و نیاز نباشد هر کدام از دستگاه های ارائه دهنده خدمات،جداگانه، به طور مثال لایه GIS شهر را پیاده سازی کنند؛ در حالی که ممکن است این لایه در شهرداری موجود باشد.

دبیر مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور گفت: پنجره واحد باعث می شود، دستگاه ها از منابع و منافع همدیگر به خوبی استفاده کنند و این کار با حاکمیت استانی و شهری اتفاق می افتد و مدیریت اقتضایی برای انجام آن باید در نظر گرفته شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان در این نشست اظهار داشت: بحث روشن است و یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی، با اولویت استقرار در کلانشهرها، به استان ها تکلیف شده است. در اینجا باید راجع به این موضوع تصمیم گیری کنیم و به روند پیاده سازی آن تسریع دهیم.

امید حاجتی افزود: یکی از فواید این پروژه علاوه بر بحث مدیریت یکپارچه شهری که به شهرداری کمک می کند، بحث کمک به مدیریت بحران است. اگر چنین سامانه ای مستقر شود و اطلاعات مورد نظر و لازم در آن وارد شود و همواره به روزرسانی شود، می تواند به حل خیلی از مسائلی که در بحران های مختلف در نحوه مدیریت آن ها سردرگم می شویم، کمک کند و خیلی خوب اتفاقات مدیریت شوند.

حاجتی توضیح داد: علاوه بر صرفه جویی ها و اطلاعات دستگاه های خدمات رسان در سطح شهر،این دستگاه ها با اشتراک کردن بین همدیگر، از اطلاعات هم استفاده کنند و جلوی هزینه های دوباره کاری را بگیرند. این موضوع به برنامه ریزی های آتی متولیان و دستگاه های خدمات رسان کمک می کند که بدانند چه اتفاقاتی در کجای شهر می افتد.

وی عنوان کرد: بستر پنجره واحد خدمات شهری در اهواز تقریبا مهیا است و نزدیک به صد دفتر فعال پیشخوان در شهر وجود دارد که این عوامل باعث می شود بستر کار تقریباً فراهم باشد. دفاتر پیشخوان یکی ازظرفیت های موجود است و یکی از بسترهای ایجاد پنجره واحد خدمات شهری است که هزینه چندانی هم ندارد و لایه های GIS و ورود اطلاعات باید یکجا شود که این کار فواید زیادتری نسبت به مضرات احتمالی آن دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: بستر کار تقریبا به صورت جداگانه (هرکدام از دستگاه های خدمات رسان لایه های GIS را دارند) مهیا است و کار خدمات رسانی نیز در دفاتر پیشخوان ارائه می شود. این عوامل باید یکجا و به هم اضافه شوند تا دستگاه ها در جریان کم و کیف اقدامات همدیگر قرار گیرند و برنامه ریزی ها و اولویت های کاری که باید انجام دهند، مشخص تر شود.

وی خاطرنشان کرد: گاهی به دلیل عدم اشراف اطلاعاتی دستگاه های خدمات رسان نسبت به فعالیت های همدیگر، ضرر و زیان به وجود می آید که باید جلوی آن گرفته شود و این اطلاعات در یک سامانه جامع دیده شود.

حاجتی تاکید کرد: از تجربه سایر کلانشهرها، به خصوص تهران، در ایجاد پنجره واحد خدمات شهری می توانیم استفاده کنیم و در این بین، محوریت کار به عهده شهرداری اهواز است.

وی در پایان اظهار داشت: ضروری است کمیته ها را تشکیل دهیم و نمایندگان مطلع و تام الاختیار دستگاه های خدمات رسان در کارگروهی با حضور شهردار یا نماینده شهرداری اهواز حضور یابند؛ شهرداری موظف است ظرف دو هفته، برنامه زمان بندی و عملیاتی، همراه با پیش بینی هزینه ها را به اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان ارائه کند تا در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با کمک هم کار را پیش ببریم.