اهواز_ کمربند سبز یکی از عمده ترین طرح های اهواز است که به دلیل مبارزه با ریزگردها که از چالش های بزرگ استان خوزستان به شمار می آید، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، اما این پروژه چندی است به دلایل نامشخص متوقف شده است.

به گزارش خوز پرس و به نقل از قدس آنلاین_گروه استانها_حدیث کریمی؛ در پی انتشار مطالبی از سوی پیمانکاران اداره کل کمربند سبز اهواز تحت عنوان عملیات نگهداری از درختان و توسعه کمربند سبز اهواز توسط اداره کل راه و شهرسازی متوقف شد. طبق اطلاعات واصله از اداره مذکور و پیش بینی های صورت گرفته می گویند، امسال به دلیل عدم رسیدن گرد و خاک و ریزگردها به شهر اهواز در آینده نیاز به احداث کمربند سبز و کاشت درخت وجود ندارد. بنابراین خبرنگار این واحد بر آن شد تا چگونگی ماجرا را از مسئولان مربوطه پیگیری کند. کمربند سبز اهواز یکی از مصوبات دولت در سال ۸۸  است که به جهت مقابله با ریزگردها و با مشارکت کلیه ارگان های استان خوزستان از جمله استانداری، فرمانداری، شهرداری، شرکت نفت و اداره کل راه و شهرسازی انجام می شود. کمربند سبز حد فاصل بین جاده اندیمشک، اهواز و حمیدیه به موازات جاده کمربندی جدید واقع شده است. این پروژه در محل گرد و خاک قرار دارد که براثر کمترین باد ریزگردها به سمت اهواز می آیند و این طرح فیلتری جهت تصفیه هواست. همچنین در سال ۹۰ گلنک این طرح توسط آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه استان خوزستان به زمین خورد.

بلاتکلیفی بعداز ۶ سال

یکی از ناظرین طرح کمربند سبز اهواز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با متوقف شدن اجرای طرح کمربندی اهواز اظهار می‌کند: بر اساس پژوهش های خاص و مطالعات کارشناسان و نخبگان استان خوزستان که انجام شد، به این نتیجه رسیدند که طرح کمربند سبز اهواز می تواند خیلی از گرد و غبار محلی راکنترل کند.

عبدالحسین ساعدی با اشاره به اینکه از راه اندازی و اجرای این طرح حدود ۶ سال می گذرد می گوید: طی این ۶ سال هزینه های زیادی شده‌است، پیگیری های زیادی در سطح استان و کشور در خصوص طرح کمربند سبز اهواز انجام شد تا جایی که وزیر بهداشت و رئیس سازمان محیط زیست از این طرح بازدید کردند و همچنین هر سال مشارکت مردمی در روز درختکاری بسیار عالی است.

اداره کل راه شهرسازی طرح را متوقف کرد

او با بیان اینکه این قسمت کمربند سبز که اکنون در مورد آن بحث است یکی از عمده ترین طرح های اهواز به شمار می رود، اضافه می کند: حدود یک هفته گذشته چند نفر که خود را از سازمان راه و شهرسازی معرفی کردند، جلوی کار را گرفتند و حتی تهدید به بازداشت مسئولان حاضر در این پروژه کردند. اما به دلیل اینکه نیاز آبیاری و نگهداری نهال روزانه است و نمی‌شود آن را متوقف کرد بر همین اساس مجبور به ادامه کارشده ایم و علیرغم ممانعت، روز گذشته آمدند و سرپرست کارگاه و یکی از نمایندگان پیمانکار حاضر در پروژه را بازداشت کردند. با پیگیری‌های مسئولان مربوطه شهرداری این نفرات در حال حاضر با تعهد آزاد شدند. تا روند قانونی طی شود و مسئولان دنبال کار هستند و ما نیز چشم انتظار وضعیت کنونی طرح هستیم.

مرگ کمربندسبز

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه کمربند سبز اهواز در سال ۱۳۹۰ بعد از سال ها توقف شروع به کار کرده است، می افزاید: کارگروهی در استانداری خوزستان متشکل از همه ادارات و سازمان ها مرتبط از جمله اداره کل راه و شهر سازی خوزستان هر ۱۵ روز یک بار به ریاست استاندار خوزستان برگزار می شد.

حمید امیری فرد ادامه می دهد: مقرر شد کمربند سبز اهواز در راستای اجرای آیین نامه مقابله با ریزگردها در اطراف این شهرستان به طول ۷۲ کیلومتر به عرض ۱۰۰۰ متر در دو طرف جاده های کمربندی احداث شود.

او تصریح می کند: این مقدار کیلومتر کمربند سبز در میان ادارات مرتبط تقسیم بندی شد، هر اداره ای یا شرکت یک بخش از جمله خود اداره راه و شهرسازی هم یک قسمت از این را برعهده گرفته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز با بیان اینکه یکی از دیگر از مصوبات این کارگروه این است که اراضی در مسیر کمربند سبز بوده می گوید: این اراضی باید توسط راه و شهرسازی و منابع طبیعی آزاد سازی و در اختیار اداره کل کمربند سبز اهواز جهت کاشت درخت قرار بگیرد.

تصرف غیر قانونی اراضی

امیری فرد با اشاره به اینکه سهم شهرداری از ۷۲ کیلومتر کمربند سبز ۱۲۰۰ هکتار است تصریح می کند: این سهم در محدوده جاده اندیمشک تا شمال غرب حمیدیه قرار دارد. همچنین کار کمربند سبز در این محدوده شروع شد و از میزان سهم شهرداری ۸۰۰ هکتار آن کشت شده و در حال نگهداری است.

او از گفته اداره راه و شهرسازی مبنی بر این که شما از حریم ۱۵۰ متر بیشتر در اراضی شهرسازی نفوذ کرده اید و اراضی شهرسازی را تصرف کرده اید؛ ادامه می دهد: این در صورتی است که محدوده مصوب از هر طرف جاده ۵۰۰ متر است.

این مقام مسئول تصریح می کند: این زمین ها در ابتدا اراضی منابع ملی بوده که ما نیز از طریق منابع ملی و طی صورت جلسه با آنها داشته‌ایم، تحویل گرفته ایم، بعد از آن مشخص شد در اختیار ارتش ۹۲ زرهی هم که مربوط به فولی آباد هستند، بنابراین طی جلسه ای که با ارتش داشتیم این اراضی را دریافت کردیم.

اداره راه که متولی گرد و غبار نیست

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز با گله از اداره کل راه و شهرسازی خوزستان عنوان می کند: معمولاً متولی مشکلاتی که بین ادارات ایجاد می‌شود فرمانداری و استانداری اند. جلسه ای همانجا برگزار می شود و مدارک ارائه و موضوع حل و فصل خواهد شد. اما اداره کل راه و شهرسازی بدون اینکه فرمانداری، استانداری و شهرداری اطلاع داشته باشد مستقیم شکایت کرده و بر اساس این شکایت یگان ویژه را آنجا مستقر و نیروهای ما را دستگیر کردند.

امیری فرد در ارتباط باشایعاتی که از سوی پیمانکاران در فضای مجازی انتشار یافت می گوید: مشخص نیست پیمانکاران بر اساس چه علمی می گویند دیگر گرد و غبار نمی‌آید و کمربند سبز تعطیل است. این موضوع شاید اکنون میان پیمانکاران مطرح شده باشد. اما در این خصوص کسی علم غیب ندارد که گرد و غبار بیاید یا نیاید. ما این را قبول نداریم و آن را تکذیب می‌کنیم. مگر می‌شود اداره راه که متولی گرد و غبار نیست، آمد و نیامد آن را بگوید؟

نابودی درختان

او با بیان اینکه متاسفانه روند تعطیلی کمربند سبز اهواز ممکن است گیاهان آن را از بین ببرد، اذعان می کند: اداره کل راه و شهرسازی جلوی تانکرهای آبی گرفته و اجازه آبیاری درختان را نمی دهد و کلیه کارگران و پیمانکاران حاضر در این منطقه را بیکار کرده است.

این مقام مسئول ادامه می دهد: پیگیری‌های دکتر هاشمی زاده معاون عمرانی استانداری و خون میرزایی فرماندار اهواز در ارتباط با تشکیل جلسه با اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری ادامه دارد، ما نیز منتظریم اگر جلسه تشکیل شود و بتوانیم این موضوع را حل و فصل کنیم به کار خود ادامه دهیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز در خصوص اعتبارات کمربند سبز می گوید: از سال ۹۰ تاکنون از طریق اعتبارات شهرداری مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و به همین ترتیب ادامه دارد، در این پروژه نیز ۴ پیمانکار عمده وجود دارد که اینها هر کدام قرارداد سالیانه با شهرداری دارند و در حال نگهداری این پروژه هستند.

امیری فرد با بیان اینکه امسال بارندگی نداشتیم، اظهار می‌کند: اگر بارندگی بود این مشکل حل می شد ولی درختان اگر بیش از ۲۰ تا ۳۰ روز بدون آب بمانند از بین می‌روند و اکنون یک هفته بدون آب مانده اند. اگر یک هفته دیگر به همین این صورت ادامه دار باشد یا گیاه از بین می رود یا ضعیف می مانند و با کمترین آفت از بین می روند، به این ترتیب مرگ طبیعی درخت‌ها در آنجا رقم می خورد.

کمربند سبز مانع ورود گرد و غبار نیست!

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان با بیان اینکه چه کسی می گوید گردو غبار به اهواز نمی رسد جای سوال دارد؟ می گوید: مگر هفته گذشته گرد و خاک به اهواز رسیده است؟

کوروش بهادری با اشاره به اینکه معمولا دو نوع گرد و غبار داریم می افزاید: گرد و غبار با منبع و منشا خارجی و منبع و منشاء داخلی در اطراف شهرستان اهواز وجود دارد. همچنین معمولا کانون های خارجی به دلیل اینکه ذراتشان ریزترند می توانند ارتفاع و سرعت پیمایش زیادی داشته باشند و ارتفاعش تا سه کیلومتر از زمین صعود و هزاران کیلومتر را طی می کنند که نمونه اش گرد و غبار هایی که از کشور عراق می آیند حتی تا استان تهران نیز گسترش پیدا کرده اند.

او ادامه می دهد: کانون های داخلی به دلیل اینکه ذرات درشت و سنگین هستند تا ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰متری صعود می کنند و به سمت اهواز و شهرهای شمالی می روند. کمر بند سبز در واقع یک سری درخت است که مکانی را محصور می کند و که این مکان ممکن است جاده، شهر و یا یک تاسیسات باشد.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان اظهار می کند: هدف کمر بندسبز اهواز ورود یا حرکت شن های روان و  ماسه سبک به جاده ها، ساختمان ها و تاسیسات نفتی هستند که کار مناسبی است. نمونه های بارز این موضوع مسیر اهواز به دزفول، امیدیه به آغاجاری است که طی سال های گذشته با ماچ پاشی و ایجاد کمربند سبز انجام شده اند.

قد کوتاه درختان جلوی گردو غبار را نمی گیرد!

کوروش بهادری در ادامه می گوید: ولی کمربند سبز نمی تواند مانع ورود گرد و غبار از یک کانون باشد چراکه کانون یک عرصه بسیار بسیار بزرگ است. اکنون کانون های اهواز ۳۵ هزار هکتار است عرصه بزرگی است و این خاک ها تا ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ متر صعود می کند مگر ارتفاع درخت چند متر است؟ حالا شاید ۳ تا ۵ متر برسد نمی تواند مانع از ورود گرد و غبار شود کارکرد هر کدام از این ها متفاوت کمربند سبز برای ورود یا حرکت شن های روان و  ماسه سبک به جاده ها، ساختمان ها و تاسیسات نفتی هستند و ما باید وارد عرصه شویم چرا که عرصه ها با نهال کاری و مرطوب سازی آن منطقه این هاست که می تواند مانع از گرد و غبار شود در غیر این صورت چنین امکانی وجود ندارد.

عدم پاسخگویی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان

بنابراین گزارش؛ از سوی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان پاسخی آماده شد که طی صحبت با روابط عمومی خود قرار بر این شد که به خبرنگار قدس آنلاین مطلب داده شود اما روابط عمومی این اداره کل به دلیل تشابه فامیلی پاسخ سوالات را به «کوثر کریمی» خبرنگار خبرگزاری مهر اهواز داده است.

وی طی تماس با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد آن مطلب را از خبرنگار خبرگزاری مهر برمی گرداند یا اینکه عصر(شنبه۱۶دی ماه) مجددا این پاسخ را ارسال می کند. پس از پیگیری های مکرر خبرنگار قدس آنلاین چیزی از سوی روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی ارسال نشد. و متاسفانه این گزارش را خبرنگار مربوطه «شامگاه شنبه۱۶ دی ماه» در خبرگزاری منتشرشد.

طی تماس مجدد با مدیرکل اداره راه و شهرسازی خوزستان نتیجه این شد که اشتباه در ارسال مطلب از سوی روابط عمومی این ارگان بوده است که متاسفانه امروز در دسترس نبود و زمانی پاسخ داد که کار از کار گذشته و وعده مصاحبه دیگری از سوی مدیرکل اداره راه و شهرسازی را داد. بنابراین هیچ پاسخی از این اداره دریافت نشد.