اهواز_دیدن آگهی فروش خانه در صفحات نیازمندی ها و یا نیازمندی های آنلاین طبیعی است، اما دیدن آگهی فروش کلیه در لابلای آنها توجه هر بیننده ای را به خود جلب و علامت سوال پر رنگی را در ذهنش ایجاد می کند.

به گزارش خوزپرس وبه نقل از قدس آنلاین_گروه استانها_حدیث کریمی؛ با عبور از روبروی بیمارستان ها این آگهی های تبلیغاتی فروش کلیه هستند که در برابر دیدگان هر عابری خودنمایی می کنند. آگهی هایی که قیمت های متفاوتی برای یک عضو بدن یعنی کلیه پیشنهاد، غالباً نجومی است و سر به آسمان می گذارد و گاهی قیمت کلیه همچون قیمت خون آدم است، قیمتی که با شنیدن آن مغز آدم سوت می کشد مثل فروش خانه بر سر آن چانه هم می زنند.

مشکلات مالی

یک فروشنده کلیه که گروه خونی او A مثبت است بدون اینکه اجازه پرسیدن کامل اطلاعات کلیه را به خبرنگار قدس آنلاینبدهد، می گوید: من حقیقتاً گره مالی دارم بخاطر همین کلیه خود را به فروش گذاشته ام. چرا که اگر این پول را تهیه نکنم راهی زندان می شوم.
مرد۳۶ ساله خوزستانی در پاسخ سوال خبرنگار قدس آنلاین که کلیه را چقدر می فروشید؟ می افزاید: شما برای خرید کلیه چقدر هزینه می کند؟ من از آن هایی نیستم که ۴۰، ۵۰ و یا ۶۰ میلیون تومان بخواهم همانطور که در آگهی نوشته ام به صورت توافقی با خانواده بیمار اهدا می کنم.
او باز هم تکرار می کند: پولی که بابت کلیه ام می دهید چقدر است؟ تا بسم الله را بگوییم و من هم بتوانم بدهی ام را پرداخت کنم تا با حکم دادگاه راهی زندان نشوم.
این مرد جوان بااشاره به اینکه انجمن بیماران کلیوی۱۸ میلیون تومان برای هر شخصی که اهدا کننده است پرداخت می کند می دهد، اضافه می کند:پیشنهاد ۲۰ میلیون تومانی داشته ام حتی چند نفری که بعد از دیدن آگهی ام، تماس گرفته اند  ۴۰، ۵۰ و یا ۶۰ میلیون تومان قیمت دادند، اما من از این پول ها نمی خواهم، فقط گره مالی ام برطرف شود، راهی زندان نشوم برایم کافی است.
بیماری کلیوی یکی از چالش های مهم بخش سلامت و پزشکی است. چالشی که گاهی اوقات به قیمت جان انسان و مرگ تمام می شود و گاهی اوقات خانواده ای را به زیر خط فقر سوق می دهد. هر چند در بسیاری موارد این سبک زندگی غلط و ناسالمی است که گریبان بیماران کلیوی را می گیرد. وقتی شکم خود را از فست فودها انباشته و هیچ رحمی به سلامت و بدن خود نمی کنند چیزی بهتر از امراض رنگارنگ که دق دلشان را بر سر کلیه زبان بسته خالی می کنند نصیب بیماران کلیوی نمی شود.

دیابت کنترل نشده، فشارخون بالا عامل اصلی نارسایی کلیه

یک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه نارسایی کلیوی صورت متعدد دارد، اظهار می کند: دیابت کنترل نشده، فشار خون بالا و عدم کنترل آنها در تمام دنیا عامل اصلی نارسایی کلیه و در کشور ایران و دنیا است. همچنین عوامل دیگر این بیماری نیز بیماری‌های التهاب کلیه و سنگ کلیه است.
دکتر حیات ممبینی می افزاید: عدم درمان این بیماری می‌تواند منجر به نارسایی کلیه و بیماری های دیگری همانند (پلیستیک) شود که علت های شایع نارسایی کلیه هستند.

او تصریح می کند: به طورحتم در خوزستان هم دیابت و فشار خون عامل نارسایی کلیه هستند، همچنین سایر بیماری ها نظیر اسهال، استفراغ و شوک ناشی از دست دادن مایعات بدن در فصل گرما است یا خونریزی ها یا تصادفات که منجر به افت شدید فشار خون می شود همه منجر به نارسایی کلیه می شوند.

کاهش بیماری با تغییر سبک زندگی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه سبک زندگی به معنای کنترل و آشنایی افراد با فشار خون و دیابت آگاهی است، اضافه می کند: افزایش سطح آگاهی مردم و تغییر فرهنگ تغذیه و سبک زندگی می تواند به کاهش موارد بیماری کلیوی و پیشگیری از ابتلا به آن کمک کند.
دکتر ممبینی با بیان اینکه هرچه میزان آگاهی مردم نسبت به عوارض دیابت، فشار خون و بیماری‌های التهاب کلیه بیشتر باشد، بهبودی بهتر حاصل می شود و بیماران دیرتر دچار نارسایی کلیه می شوند، ادامه می دهد: مردم ابتدا باید علت اصلی نارسایی کلیه را پیدا کنند چرا که همین موارد عامل نارسایی کلیه هستند بنابراین باید به بیماران آگاهی بخشی و فرهنگ درمان بیماری را آموزش دهیم.
او تصریح می کند: به بیماران دیابتی توصیه می کنم که حتماً علاوه بر مصرف به موقع داروها، کنترل سالیانه برای چشم، قلب و کلیه هاشان را سالانه تحت بررسی های پزشکی قرار دهند، اگر بیمار فشار خون و قندش را کنترل کند، عوارض دیابت ناشی از نارسایی کلیه دیرتر شروع می شود.
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی اهواز می گوید: بسیاری از بیماران ما فشار خون دارند اما متاسفانه داروهای خود را به موقع مصرف نمی کنند و وقتی فشارخون غیر قابل کنترل باشد می تواند منجر به نارسایی قلبی و کلیه شود بنابرین توصیه می کنم که بیماران فشارخون همانند بیماران دیابت درکنار مصرف دارو، مصرف نمک را کم کرده و به پزشک خود مراجعه کنند.

التهاب کلیه در سنین کودکی

فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری می افزاید: بیمارانی که دچار التهاب کلیه می شوند، متاسفانه اغلب در سنین کودکی، ابتدا به گلو درد چرکی دچار می شوند و این مورد را درمان نمی کنند و گاهی اوقات این گلو درد و عدم پیگیری درمان آن دربرخی از این کودکان منجر به نارسایی کلیه می شود.
او با بیان اینکه به والدین توصیه می شود در سنین دبستان و دبیرستان هرگونه گلودرد را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه تا با یک درمان ساده از عارضه های آن جلوگیری شود، ادامه می دهد: علائم این بیماری ممکن است همان ورم کلیه باشد و این ورم کلیه می تواند منجر به نارسایی کلیه شود و اصل پیشگیری مقدم بر درمان نیز در اینجا مصداق دارد.
دکتر ممبینی در پاسخ به اینکه چند درصد مردم خوزستان مبتلا به بیماری کلیوی و نیازمند پیوند کلیه هستند، می افزاید: بسیاری از بیماران ما در درجات مختلف نارسایی کلیه قرار دارند اما خودشان از این مسئله اطلاعی ندارند، تعدادی دیگری نیز بیماران نارسایی مشخص دارند.

بیش از ۴۰۰ خوزستانی نارسایی کلیه دارند 

او ادامه می دهد: آن دسته از بیمارانی که نارسایی کلیه دارند، عمدتاً شناسایی می شوند. بیش از ۴۰۰ نفر در خوزستان به دلیل نارسایی کلیه وجود دارد همچنین تعدادی از این بیماران به مرحله دیالیز و تعدادی دیگر هم باید پیوند می شوند.

پیوند کلیه درمان اصلی بیماران نارسایی کلیوی

فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه درمان اصلی بیمارانی که مبتلا به نارسایی کلیه اند غیر قابل بازگشت است، بیان می کند:این بیماران  از همان ابتدا دیالیز می شوند و به دلیل کهولت سن بیمار و یا وجود بیماری های زمینه ای، پیوند کلیه به سود این بیماران نیست و پیوند کلیه درمان اصلی بیماران نارسایی کلیوی در ایران و سراسر دنیا است.

رتبه دوم خوزستان در بیماران دیالیزی 

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز، با اشاره به اینکه استان رتبه دوم را به لحاظ تعداد بیماران دیالیزی را در اختیار دارد، می گوید: دیابت و فشار خون بالا شایع‌ترین علل نارسایی و دیالیز کلیه هستند و این موارد نیز در کتاب های جهانی گفته شده است.
دکترخجسته حسینی نژاد می افزاید:  بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات نظری در خوزستان مشخص شده که دیابت و فشار خون بالا شایع‌ترین علل بیماری های کلیوی هستند.

او تصریح می کند: نتیجه می گیریم که آمار دیابت در خوزستان  بسیار بالا است و باید مردم در بحث پیشگیری از دیابت کار کنند یعنی بایدبا تغییر روش و عادت های زندگی مان از این وضعیت آپارتمان نشینی و غیره خارج شویم.

۲۹ مرکز دیالیز در خوزستان وجود دارد

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه می دهد: در خوزستان ۲۹ مرکز دیالیز وجود دارد که از این تعداد ۲۱ مرکز زیر نظر دانشگاه جندی شاپور اهواز و  بقیه زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی دزفول، آبادان، شوشتر و بهبهان هستند.
او در خصوص اینکه آیا وضعیت امکانات و مراکز درمانی اهواز و استان پاسخگوی نیازهای بیماران کلیوی است می گوید: دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حد توان دستگاه دیالیز خریداری و به بخش ها اضافه می کند، از طرف دیگر فضای فیزیکی هم تا حد امکان به تعداد تخت های افزوده می شود، مثلاً در شهرستان هندیجان، لالی و هفتگل در طول یک سال گذشته بخش دیالیز جهت تسریع و دسترسی مردم این شهرستان ها به بخش دیالیز فعال شده است.
دکتر حسین نژاد می گوید: هر چند این دستگاه‌ها هزینه‌های زیادی برای دانشگاه دارند چرا که هزینه هر دستگاه نیز بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است به جز تخت، ساختمان، آب، برق، گاز و نیروی پرستار در نظر گرفته شود.

سهم برابر زنان و مردان در بیماری های کلیوی، خوزستانی ها تنبل هستند

قائم مقام معاونت درمان استان خوزستان با اشاره به اینکه بیماران دیالیز هر هفته سه مرحله ۴ ساعته باید دیالیز شوند دانشگاه برای آسایش آن ها این کار را انجام می دهد چرا که هر هفته باید دیالیز شود همچنین از خیرین استان خوزستان می خواهیم برای راه اندازی بخش های دیالیز یا توسعه این بخش ها به ما کمک کنند. این موضوع باعث می‌شودکه یک گام موثر در توسعه درمان بیماران دیالیز برداشت شود.

حسینی نژاد ادامه می دهد: از نظر پزشکی در بین آقایان و بانوان مبتلا به بیماری تفاوتی نیست چرا که دیابت و فشارخون را به عنوان شایع ترین علت بیماری دیالیز می باشند این بیماری‌ها نیز در بین آقایان و خانمها فرقی ندارد.
او بیان می کند: اکثر افرادی که به ما مراجعه می کنند می گویندکم ورزش می کنیم چرا که بیشتر در حال کار در خانه هستند همچنین تحرک افراد در خوزستان کم است کار و تبلیغ بیشتر در این زمینه به کاهش آمار مبتلایان به بیماری های کلیوی کمک می کند.

هزینه های دیالیز روی دوش خانواده های بیمار سنگینی می کند

این مقام مسئول نمی توان گفت چه تعداد بیمار نیازمند پیوند هستند، می گوید: بیماران دیالیزی سه راه دارد، ابتدا همودیالیز یا دیالیز خونی شود، دیالیز فاقی(یک عمل کوچک روی شکم بیمار یک وسیله نصب و بیمار در خانه دیالیز می شود) و راه سوم نیز پیوند است.
قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان می کند: شرایط بیمار یکی از عوامل مهم پیوند کلیه است و به طور به کل شاخص مشخصی نداریم که بگوییم از این تعداد بیمار چقدر دیالیز می شوند.
حسینی نژاد ادامه می دهد: فقط وسیله موارد نیاز برای دیالیز هزینه هر بار دیالیز ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است. بدون در نظر گرفتن نیروی انسانی، دستگاهی که استهلاک پیدا می‌کنند، آب، برق، گاز و آن فضای فیزیکی که وجود دارند. همه اینها هزینه اند ولی لوازم مصرفی برای هر بار ۳۵۰ هزار تومان است.
او یادآور می شود: بیمارانی که ۶ بار دیالیز می کنند به عنوان بیماری خاص محسوب می‌شوند و دفترچه بیمار خاص دریافت و هزینه ای در زمان دیالیز پرداخت نمی‌کنند.
کلیه رایگان با مراجعه به بخش پیوند اعضا در بیمارستان گلستان

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ارتباط با آگهی های فروش و درخواست کلیه در اهواز می گوید: هیچگونه اطلاعی در این خصوص نداریم و دانشگاه هیچ ارتباطی با فروشندگان کلیه ندارد ولی به بیماران متقاضی پیوند کلیه و افرادی که دیالیز می کنند توصیه می کنیم با مراجعه به بخش پیوند اعضا در بیمارستان گلستان و ثبت نام در آنجا از بیمار مرگ مغزی به صورت رایگان کلیه دریافت کنند.

حسینی نژاد در پاسخ به اینکه آیا دانشگاه علوم پزشکی اهواز می تواند دلالان و واسطه های خرید و فروش کلیه را تحت تعقیب قانونی قرار دهد، یادآور می شود: این مسئله به لحاظ حقوقی ارتباطی به دانشگاه ندارد و از حوزه نظارتی درمان خارج است.

او در ارتباط با تجارت اعضای بدن انسان با بیان اینکه این موضوع ربطی به ما ندارد و دخالتی در این قضیه نداریم  تصریح می کند: معمولا  متقاضیان خرید کلیه خودشان مراجعه می‌کنند و برخی جاها آگهی می‌زنند و متقاضیان فروش کلیه با آنها ارتباط برقرار می کنند، ولی هیچ ارتباطی به ما ندارد و بین خودشان و بخش خصوصی محسوب می‌شود.

ارتباط دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سمن های پزشکی حلقه مفقوده بخش سلامت

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه آیا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی به انجمن بیماران کلیوی کمک می کند می گوید: انجمن یک (ان جی او) است و بخش خصوصی محسوب می شود، دانشگاه نه تنها با انجمن کلیوی بلکه با هیچکدام از انجمن های دیگر نیز ارتباطی ندارد، بیمارانی که دیالیزی هستند با مراجعه به انجمن ها در حد توان از آنها کمک دریافت می کنند.

حسینی نژاد یادآور می شود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز به لحاظ مالی کمکی به انجمن ها نمی کند و این انجمن ها صرفا برای کمک به بیماران نهادینه شده اند و اگر بتوانند به بیماران کمک می کنند.
عدم دخل و تصرف در آگهی های فروش کلیه

رئیس انجمن بیماران کلیوی خوزستان در ارتباط آگهی های فروش کلیه در سطح شهرستان اهواز و استان می گوید: انجمن بیماران کلیوی هیچ گونه دخل و تصرفی در این موضوع ندارد. کلیه اهدا کننده کلیه با رضایت خودشان و در این انجمن برای آن ها پرونده تشکیل می دهم و اگر خانم و یا آقا متاهل یا مجرد حتما باید همسر یا پدر یا مادر وی جهت رضایت کتبی دادن در این انجمن حضور یابد. سپس مراحل آزمایشات و اهدا انجام می شود.

عدم ارائه آمار بیماران کلیوی به انجمن بیماران کلیوی خوزستان 

غلامرضا لاری زاده با اشاره به اینکه طبق قانونی که امسال اعلام شده به اضای اهدا هر کلیه ۱۸ میلیون تومان به بیمار اهدا کننده پرداخت می شود می افزاید: یک میلیون تومان از سوی بیماران خاص به وی داده می شود.

او با بیان اینکه در سطح شهر آگهی های زیادی زده می شود که بازرس می تواند پیگیری کند، ادامه می دهد: اما باز هم خلاف می کنند. در استان انجمن بیماران کلیوی ۴ نیروی بیشتر ندارد که بخواهد در سطح شهر آگهی های فروش کلیه پیگیری شود. در محدوده ی این انجمن چنین آگهی هایی تاکنون دیده نشده است و اگر مشاهده شود برخورد می کنیم.

این مقام مسئول با تقدیر و تشکر از مسئولان بخش پیوند بیمارستان گلستان اهواز می گوید: خوشبختانه پیوند از مرگ مغزی بسیار خوب در حال اجراست و امسال از ۴۹ پیوندی انجام شد که ۲۸ پیوند از مرگ مغزی بوده است. در این موارد اهدا عضو هیچ هزینه ای نباید بیمار پرداخت کند.

ثبت ۲۱ هزار بیمار کلیوی در پرونده سلامت خوزستان

او با اشاره به اینکه در سطح استان ۲ هزار و ۸۵ نفر بیمار دیالیزی و ۲۱ هزار و ۱۴ نفر بیمار پیوند از سال ۱۳۷۰ تا کنون ثبت شده داریم، می گوید: انجمن بیماران کلیوی در شهرستان های بهبهان، دزفول، مسجدسلیمان، ماهشهر، شوش، شوشتر و شادگان فعالیت می کند و اکنون سه سال است که پیگیر راه اندازی این انجمن در شهرستان ایذه هستیم که مسئولان همکاری مناسبی ندارند چرا که درخواست اجازه برای یک اتاق انجمن بیماران کلیوی را می کنند درصورتی که باید حامی چنین انجمن هایی باشند.

لاری زاده با بیان اینکه در خوزستان یک بخش در بیمارستان گلستان اهواز جهت پیوند وجود دارد می گوید: بیشترین پیوند در شهرستان اهواز صورت می گیرد.

رئیس انجمن بیماران کلیوی خوزستان از خدمات رسانی ۲۸ بخش ویژه دیالیز در سطح استان به بیماران کلیوی خبر می دهد و ادامه می دهد: از سوی انجمن بیماران کلیوی به کمیته امداد امام خمینی شهرستان هایی که شعب داریم نامه زده می شود پس از تاییدیه از سوی انجمن مورد حمایت های معیشتی قرار می گیرند.

۹۰درصد بیماران کلیوی خوزستان نیازمندان هستند

لاری زاده عنوان می کند: ۹۰ درصد بیماران کلیوی در سطح استان نیازمند کمک هستند که انجمن ما نیز با کمک هایی که مردم می کنند آن ها را حمایت می کنیم. امسال ۹۵۰ میلیون ریال به بیماران در سطح شهرستان ها و اهواز کمک مالی شده است.

این مقام مسئول از مسئولان به ویژه ائمه جماعت نماز جمعه، نماینده ولی فقیه و صدا وسیما درخواست می کنم در ارتباط آگهی بخشی به خانواده در خصوص اهدا عضو بیمار مرگ مغزی خود داشته باشند، بیان می کند: در خیلی از موارد خاص بیمار مرگ مغزی برگشت دارند اما برخی ها برگشتی ندارند پس خوب است که خانواده ها برای زنده نگه داشتن یاد وخاطره آن مرحوم اقدام به اهدا عضو کند.

او تصریح می کند: امیدوارم این موضوع از سوی صداو سیما با دعوت از خانواده های اهدا کننده و دریافت کننده فرهنگ سازی شود.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز کمکی به انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان نمی کند

رئیس انجمن بیماران کلیوی خوزستان با بیان اینکه متاسفانه معاونت درمان به بخش های دیالیز بیماران کلیوی دستور دادند که آماری به این انجمن ندهند، اظهار می کند: هر موسسه یا اداری بدون آمار نمی تواند کاری انجام بدهد. از کجا باید متوجه شویم در یک شهرستان چند بیمار دارد و کدام یک استحقاق کمک مالی یا پیوند را دارد اکنون بیش از ۴ ماه است در حال پیگیری جهت دریافت آمار از معاونت درمان علوم پزشکی اهواز هستیم به گونه که به استانداری استان هم در این خصوص صحبت شده و در حال حاضر هیچ گونه پاسخی دریافت نکرده ایم.

لاری زاده با بیان اینکه شعبه ای در شهرستان ایذه قرار است راه اندازی شود می گوید: اکنون سه سال است که با دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال مکاتبه جهت دادن یک اتاق برای راه اندازی انجمن در این شهرستان هستیم که بیماری از این شهرستان برای دریافت کمک های مالی یاغیره به اهواز بیاد. اخیر معاونت سیاسی اجتماعی استانداری به فرمانداری شهرستان ایذه دستور دادند که یک مکانی به این انجمن اختصاص دهند که متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی اهواز به شبکه بهداشت ایذه گفتند که اگر اتاقی در اختیار آن ها قرار داده اید ماهیانه ۴۰۰ هزارتومان اجاره دریافت کنید آیا این درست است یعنی باید بنده برای دانشگاه توضیح بدهم که مشکل بیماران دیالیزی این است؟ اگر کمکی خودشان نمی کنند می تواند یک اتاق در اختیار بگذارند تا انجمن یک محلی دیگری را در اختیار بگیرد.