شرکت خاک آب سازه بزرگترین تولید کننده نمک صنعتی دریایی ایران از سال ۱۳۷۶ با طراحی، ساخت و بهره‌برداری ۱۸۱۲ هکتار از سواحل خلیج فارس در منطقه ماهشهر واحد استحصال نمک صنعتی از آب دریا را جهت تولید ۸۰۰ هزار تن نمک مورد مصرف در صنایع پتروشیمی ایجاد نموده است و در حال بهره برداری می باشد.

به گزارش خوزپرس، مدیرعامل شرکت آب خاک سازه در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: شرکت خاک آب سازه توانسته است با ایجاد دریاچه بزرگ استحصال نمک، خوزستان را به قطب تولید نمک در کشور تبدیل و در آینده به عنوان بزرگترین قطب سایر املاح معدنی معرفی کند.

دکتر عبدالحمید حرمتی افزود: این شرکت با دارا بودن نیروهای کار آزموده و مجرب در حال مطالعه و بررسی در جهت استحصال سایر املاح معدنی از آب دریا مانند اکسید منیزیم، پتاس، کربنات لیتیم و برم است.

وی با اشاره به اینکه نمک دریایی به نمکی اطلاق می‌شود که به طور مستقیم از آب های آزاد دنیا استحصال شود، گفت :دلفین اولین نمک دریایی استحصال شده از آبهای آزاد ایران می باشد که به روش کاملا علمی (گردش و تبخیر تدریجی) به صورت کریستال های طبیعی استحصال شده است.

حرمتی ادامه داد: با خط فرآوری کاملا مکانیزه تصفیه و سپس یددار و دانه بندی شده است. نمک دریایی دلفین دارای شوری بالا و کاملا طبیعی است و با دارا بودن ید از بروز بیماری های گواتر،عقب ماندگی ذهنی، اختلال تکلم و شنوایی و خستگی زودرس جلوگیری می‌کند.

مدیر عامل شرکت خاک آب سازه یادآور شد: در تمام دنیا آب دریا را بعنوان ثروت خدادادی می شناسند. تمام کشورهای صنعتی از آب دریا به خوبی استفاده می کنند.

حرمتی گفت: متاسفانه در ایران در زمینه آب دریاچه، املاح و چه در بحث سایر منابع آب دریا، موجودات زنده، خیلی کم کار کرده ایم. در تمام دنیا زیباترین شهرها در کنار آب دریا واقع شده است.

وی افزود: ما متاسفانه در خلیج فارس که ۱۵۰۰ کیلومتر ساحل داریم بدترین شهرهای ما به لحاظ زیبا سازی آنجا واقع شده اند. نکته دیگر اینکه در کشور ما در مورد صنعت حمل و نقل دریایی و صنعت استحصال از آب دریا واقعا کار نشده است.

مدیر عامل شرکت آب خاک سازه یادآور شد: از ۲۰ سال پیش کار تحقیق بر روی آب دریاچه را شروع کردیم و کمتر کسی فکر می کرد که نتیجه بخش باشد زیرا محصولاتی که از آب دریا گرفته می شود به طور انحصاری در دست چند کشور صنعتی دنیا است.

وی تصریح کرد: برای اولین بار توانستیم اولین محصول نمک صنعتی را از آب دریا استحصال کنیم.اکنون بعد از ۲۰ سال ۱۸۰۰ هکتار دریاچه ایجاد شده، نزدیک به یک میلیون تن نمک صنعتی تولید می شود.

حرمتی با اشاره به اینکه نمک یکی از اصلی ترین چرخه های زنجیره ی تولید و صنعت است، گفت: ۱۴ نوع محصول در دنیا به صورت مستقیم و غیر مستقیم از نمک صنعتی استفاده می کنند.

وی گفت: یکی از نکات مهم دیگر این است که در این ۲۰ سال توانستیم یکسری دانش ها را بومی سازی کنیم.

وی در پایان به خواص نمک صنعتی اشاره کرد و گفت: نمک دریایی دلفین دارای شوری بالا و کاملا طبیعی است و با دارا بودن ید از بروز بیماری های گواتر، عقب ماندگی ذهنی، اختلال تکلم و شنوایی و خستگی زودرس جلوگیری می‌کند.