دبیر انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان گفت: اگر زلزله با مشخصات زلزله‌ای که در کرمانشاه آمد اینجا رخ دهد، نه تنها مسکن‌های مهر بلکه بسیاری از آپارتمان‌ها، ساختمان‌ها و ادارات دولتی که در استان ساخته شده یا در حال ساخت هستند، تخریب می‌شوند و خسارات جانی و مالی که رخ می‌دهد بیشتر از زلزله کرمانشاه خواهد بود.

به گزارش خوزپرس؛ فرزاد حیدری در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، ۷ آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته به راحتی گواهی تشخیص صلاحیت رتبه برای پیمانکاران صادر می‌شد اما بر اساس قوانین جدید یکی از سختگیرانه ترین مجوزهای کسب و کار، رتبه پیمانکاری است که شرکت‌های پیمانکاری دریافت می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه زمانی که پروژه‌ای آغاز می‌شود از ابتدای اجرای آن، از قوانین تمکین نمی‌کنند و به هر شکلی پروژه را واگذار و اجرایی می‌کنند و به پیمانکار و مشکلاتش توجه نمی‌کنند اما اگر روزی پروژه دچار اشکال یا ایرادی شد، آن زمان است که به سراغ پیمانکار می‌آیند و او را مقصر می‌دانند.

در ادامه دبیر انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان تصریح کرد: جامعه پیمانکاری یک جامعه بزرگ است و ممکن است در میان همکاران، پیمانکارانی باشند که نخواهند خوب کار کنند و در این زمینه دستگاه‌های اجرایی به عنوان ناظر در کار کردن پیمانکار نقش دارند و اگر به این مساله توجه نکنند در بد کار کردن پیمانکار سهیم هستند.

حیدری عنوان کرد: گاها برخی از پیمانکاران برای آنکه مناقصه را برنده شوند، قیمت‌های بسیار پایینی را ارائه می‌دهند تا به صورت مقطعی مشکلات شرکت خود را حل کنند. در این زمینه بارها از طریق شورای فنی استان و انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان پیگیری کردیم تا در مواقعی که قیمت‌های خارج از عرف ارائه می‌شود، پروژه به پیمانکار واگذار نشود.

وی ادامه داد: از دستگاه‌های نظارتی درخواست داریم اگر قیمت یک پیمانکار برای انجام یک طرح نامعقول و غیر کارشناسی است، بررسی و پروژه را به آن پیمانکار واگذار نکنند. در این زمینه مخالف واگذاری پروژه‌ها به این شکل هستیم و مکاتباتی نیز در این زمینه انجام داده‌ایم.

دبیر انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان با بیان این‌که در پروژه‌های مسکن مهر پل ذهاب که پس از زلزله دچار ریزش شدند، پیمانکار بر اساس شرایطی که از سوی کارفرما ابلاغ شده بود، کار کرده است و مهاربندی دیوارهای پیرامونی در آن پروژه لحاظ نشده بود. اگر مشکل به غیر از این موضوع باشد، انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان حاضر است تا هزینه بد کار کردن پیمانکار پروژه مسکن مهر در آن منطقه را پرداخت کند.

حیدری اظهار کرد: خوب است تا در مناطق زلزله بیاید تا پیمانکارها زیر بار ساخت هر پروژه‌ای نروند، گفت: روند واگذاری پروژه‌های مسکن مهر روند صحیحی نبوده است و در اجرای این مسکن‌ها به دلیل اینکه مردم توان خرید داشته باشند، هزینه‌ها را کاهش دادند.

وی بیان کرد: در استان خوزستان هزینه نیروی انسانی بیشتر از هرجای دیگر کشور است اما به لحاظ کیفیت ساخت و کیفیت مصالح شاهد کیفیت پایین مسکن‌های ساخته شده در خوزستان هستیم.

دبیر انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان تصریح کرد: اگر زلزله با مشخصات زلزله‌ای که در کرمانشاه آمد رخ دهد، نه تنها مسکن‌های مهر بلکه بسیاری از آپارتمان‌ها، ساختمان‌ها و ادارات دولتی که در استان ساخته شده یا در حال ساخت هستند، تخریب می‌شوند. در این زمینه پیمانکاران هیچ دخل و تصرفی در طرح‌ها ندارند و فقط اجرا کننده طرح‌ها هستند.