رییس انجمن شرکت های عمرانی خوزستان با بیان این‌که متاسفانه بیش از ۹۰درصد از پروژه خاص و بزرگ استان خوزستان به خارج از استان واگذار می‌شوند، گفت: این مساله باعث می‌شود تا شرکت‌های پیمانکاری درون استان در حد متوسط باقی بمانند و رشد نکنند.

به گزارش خوزپرس؛ علی باقر طاهری در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، ۷ آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بیش از سه هزار شرکت عمرانی در مجموعه انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان عضو هستند و فعالیت خود را از سال ۱۳۷۰ تحت عنوان سندیکای پیمانکاران ساختمانی خوزستان آغاز کردند و از سال ۱۳۹۰ با عنوان انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان در ۱۱رشته پیمانکاری فعالیت می‌کند.

وی افزود: این انجمن به عنوان نماینده رسمی شرکت‌های عمرانی و مجموعه پیمانکاران فعالیت می‌کند و این انجمن عضو کانون سراسری پیمانکاران ایران نیز هست و در سطح کشور نیز فعالیت می‌کند.

مجموعه شرکت‌های عمرانی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند

رییس انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان با بیان این‌که مجموعه شرکت‌های عمرانی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، تصریح کرد: انجمن شرکت‌های عمرانی استان یک مجموعه خصوصی است اما این خصوصی بودن هیچگاه مورد توجه مسولان قرار نگرفته و باعث شده تا وضعیت ناخوشایندی داشته باشیم.

طاهری عنوان کرد: باتوجه به آماری که وجود دارد، استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین اعتبارات عمرانی کشور در آن هزینه می‌شود و بخش زیادی از این اعتبارات توسط شرکت‌های زیر مجموعه انجمن هزینه می‌شود اما متاسفانه هیچگاه بر اساس ظرفیت شرکت‌های زیر مجموعه انجمن، به شرکت‌های درون استان و توان آن‌ها توجه نمی‌شود.

بی توجهی مسئولان خوزستان به ظرفیت تشکل‌های بومی استان

وی با بیان این‌که مسئولان استان به ظرفیت تشکل‌های درون استان توجه نمی‌کنند، اظهار کرد: این مساله یک امر قانونی است تا از توان و ظرفیت درون استان استفاده شود. اگر هم از ظرفیت‌های درون استان استفاده شده، ملموس نبوده است.

رییس انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان بیان کرد: در بسیاری از اموری که در خوزستان از ظرفیت پیمانکاران استفاده می‌شود، از توان و ظرفیت این انجمن و پیمانکاران درون استان استفاده نمی‌شود و کمترین استفاده از این ظرفیت انجام می‌گیرد.

طاهری عنوان کرد: شرکت‌های عمرانی و پیمانکاری استان در حال حاضر در بالاترین حد خود از نظر علمی و عملی فعالیت می‌کنند و بیشتر شرکت‌ها از نظر بار علمی در مقایسه با دوره‌های گذشته بسیار متفاوت شده‌اند.

وی گفت: حتی وقتی که قراردادی با یک مجموعه منعقد می‌کنیم، متاسفانه برای دیدار با مدیرعامل طرف قرارداد نیز باید روزها یا حتی ماه‌ها منتظر بمانیم که این مساله شایسته نظام مردم سالاری اسلامی نیست و باید در این زمینه تکریم ارباب رجوع در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد.

شرکت‌های عمرانی به دلیل عدم حمایت، نمی‌توانند رشدی داشته باشند

رییس انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان خاطرنشان کرد: متاسفانه شرکت‌های استان خوزستان هیچ رشدی را در رتبه بندی‌های پیمانکاران نمی‌توانند داشته باشند، زیرا مسئولان استان از این شرکت‌ها حمایت نمی‌کنند.

طاهری اظهار کرد: وقتی یک شرکتی بخواهد از سطح استان فراتر برود و رتبه یک یا دو را کسب کند باید کشوری شود و برای این کار نیاز است تا یک پروژه خاص و مهم را اجرایی کند. متاسفانه بیش از ۹۰درصد از پروژه‌های خاص و بزرگ استان به خارج از استان واگذار می‌شوند و این مساله باعث می‌شود تا شرکت‌های پیمانکاری درون استان در حد متوسط باقی بمانند و رشد نکنند.

وی با اشاره به این‌که همیشه تاکید بوده از ظرفیت و توان درون استان استفاده شود، عنوان کرد: در بخش پیمانکاری خوزستان اصلا قوانین موجود در این زمینه رعایت نمی‌شود و از توان درون استان بهره‌گیری نمی‌شود.

برخی از مدیران کل در خوزستان قانون گریزی می‌کنند

رییس انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان با بیان این‌که برخی از مدیران کل در استان قانون گریزی می‌کنند، گفت: مدیران حد و حدود پیمانکاران درون استان را رعایت نمی‌کنند و گاها اتفاق افتاده است که با ثبت سفارش پروژه‌ها را به افرادی واگذار کرده و چهارچوب‌ها را فقط بر روی کاغذ رعایت می‌کنند.

کمتر از ۱۰درصد پروژه‌های بزرگ استان به شرکت های بومی واگذار می‌شود

رییس انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان گفت: کمتر از ۱۰درصد از اجرای پروژه‌های بزرگ استان را به شرکت‌های درون استان واگذار می‌کنند و بیشتر این پروژه‌ها به شرکت‌های غیربومی واگذار می‌شود. همچنین حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از پروژه‌های کوچک و متوسط در اختیار پیمکانکاران بومی استان قرار می‌گیرد.

طاهری عنوان کرد: پروژه‌هایی که تخصصی هستند اما توان ساخت و اجرای آنها در شرکت‌های درون استان وجود دارد نیز به پیمانکاران غیر بومی داده می‌شود و این مساله‌ای است که باید مورد توجه مسئولان استان قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: به واسطه این‌که شرکت‌های غیربومی در استان فعالیت می‌کنند، اعتبارات عمرانی استان به شدت ریزش پیدا می‌کند و در این زمینه کمترین چیزی که از استان خارج می‌شود، ۹درصد ارزش افزوده اعتبارات عمرانی استان است که در اختیار شرکت‌های غیربومی قرار می‌گیرد.