اهواز_روستای راسفند از توابع بخش مرکزی ایذه روستایی است که اکنون بیش از ۲۸ سال این روستا محل دفن زباله های شهرستان ایذه شده است، همچنین شهرکی در این روستا واقع شده که ۲۲ سال از عمرش می گذرد اما در این مدت چشمش به آسفالت گرم نشده است.

به گزارش خوزپرس و به نقل از قدس آنلاین_گروه استانها_حدیث کریمی: نوذری یکی از جوانان اهل روستا راسفند ایذه می گوید: بعد از گزارشی که شما نوشتید باز هم صدا و سیما برنامه بی تعارف آمد و پنج برنامه خود را به وضعیت اسفبار این زباله ها اختصاص داد. اما راه به جایی نبرد.

او می گوید: گزارش شما باعث شده تا هدایت الله خادمی نماینده مردم شهرستان های ایذه و باغملک در تهران با دکتر علی نوذرپور معاون سازمان شهرداری های کشور به همراه سایر مسئولان جلسه ای داشته باشد اما تاکنون ما نتیجه ای از این افراد ندیده ایم.

نوذری ادامه می دهد: در عجبم که چرا روستای ما دیده نمی شود، با اینکه از طرف شهرداری های استانداری آمدند و مصوباتی به قول خودشان داشتند.

خانمی میانسالی که تکیه بر در حیاط داده می گوید: تا کی باید این وضعیت زندگی در روستا را تحمل کنیم. اگر پول داشتیم و شوهرم شغلی در شهر ایذه پیدا می کرد حتما از آنجا  می رفتیم.

عبدی پور ادامه می دهد: دیگر توان تحمل بوی گندی که از زباله ها به مشممان می رسد را نداریم، ۲۹ سال گذشته پس این هایی که می آیند و شهردار ونماینده و رئیس می شود چه کار می کنند؟ فقط سمت می گیرند؟ مردم را کجای این سمت خود قرار دادند؟

او بیان می کند: شغل شوهرم کشاورزی است و مخارجمان از همین طریق تامین می شود. اکنون  با وضعیت خشک سالی و مشکلی که قنات دارد ما مانده ایم چه کار کنیم.

۲۸ سال است زباله ها بلای جان مردم راسفند شده اند

دهیار روستا راسفند شهرستان ایذه در ارتباط با مشکلات این روستا می گوید: زباله های شهرستان ایذه در فاصله ۶۰۰ متری  روستای راسفند رها می شود این اتفاق از ۲۸ سال پیش شروع و هنوز ادامه دارد و دیگر نمی دانیم به کجا برویم.

پیمان نوروزی می افزاید: وضعیت خیابان های شهرک راسفند که پس از گذشت بیست و دو سال هنوز خاکی می باشند. حسدود سه سال است که شبکه های تلویزنی استانی خوزستان در این جا وجود ندارد که این  موجب شده تا مردم روستا از ماهواره استفاده کنند.

او ادامه می دهد: روستا فاقد آنتن شبکه ایرانسل است هرچند برخی نقاط روستا دارای شبکه همراه اول است، وقتی که به  مخابرات مراجعه کردیم گفتند نامه به اهواز ارسال شده ولی هنوز هیچ خبری از پاسخ نشده است.

دهیار روستا راسفند ایذه تصریح می کند: شیرابه های زباله ها قنات را نابود کردند و همین موجب از بین رفتن کشاورزی در این منطقه شده است. همچنین رفت و آمد به سمت بخش مرغا و نوترکی را با مشکل مواجه کرده است.

نوروزی عنوان می کند: این زباله ها باعث هجوم حیوانات درنده، مشکلات تنفسی و ریوی  برای اهالی روستا شده است. به گونه ای که شبانه روز پیگیر حل این معضلات بوده ام اما باز هم چشم انتظار همکار مسئولان هستیم.

سیستم پسماند زباله ای ایذه پیشرفته نیست/ به دنبال کارهای بزرگتری در این رابطه هستیم

نماینده مردم شهرستان های ایذه و باغملک در ارتباط با زباله‌های راسفند شهرستان ایذه می گوید:  قرار بود یک تفاهم‌نامه بین شهرداری شهرستان ایذه و باغملک منعقد شود که متاسفانه مدتی دچار مشکل شد به همین دلیل کمی طول کشید تا این موافقت‌نامه امضا شد، در هر صورت ما به این توافق نامه هم راضی نیستیم و به دنبال کارهای بهتر می باشیم تا اگر کسی سرمایه گذاری کند بتوانیم سیستم های بالاتری را مهیا می‌کنیم.

هدایت الله خادمی اضافه می کند: باید ببینیم چقدر زباله تر و چه میزان زباله خشک داریم به همین خاطر می فرستیم تا نمونه گیری شود، در این نمونه گیری میزان تناژ آن هم مشخص می شود.

او از توافق با یک شرکت خارجی در آینده نزدیک خبر می دهد و عنوان می کند: برای همکاری با این شرکت نیاز است که تجزیه و تحلیل کنند که بدانیم چه نوع دستگاهی باید استفاده شود وگرنه این سیستمی که اکنون در حال انجام است سیستم پیشرفته ای نیست.

نماینده مردم شهرستان های ایذه و باغملک با اشاره به این که  فقط می‌خواهند مشکل را به یک شکلی حل کنند می گوید: به دنبال کارهای بزرگتری هستیم، همراه شهردار و اعضای شورای باغملک جلسه ای با معاون وزیر و معاون همیاری های شهرداری تهران داشتیم و پول را به حساب قلعه تل گرفته ایم، جهت سیستم پسماند که در شهرستان ایذه می باشد.

او ادامه می دهد: مدیرعامل وزیر و همیاری های شهرداری آقای افشانی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قرار بود به حساب شهرداری باغملک واریز کنند که از تهران بوده و در استان تقسیم شده است الان در حال حاضر باید به حساب قلعه تل ریخته شود اما برای مجموعه ای است که شامل ایذه و باغملک هم می شود.

خادمی تصریح می کند: شهردار و شهرداری باغملک هم باید قبول کنند و دیگر شهرداری ایذه است که باید بپذیرد که پسماندهای خود را وارد کنند و آنچه که در نهایت مشکل ما را حل می کند این است که تمام زباله های ایذه و باغملک را بررسی کنیم و بفهمیم چه میزان توناژ دارند. چراکه شرکت آلمانی درخواست کرده اند تا توناژ زباله ها را به آنها بدهیم.

او بیان می کند: باید حساب کنیم چند درصد زباله ها تر است و چند درصد خشک و بر اساس آن طراحی کنند و هزینه آن را برآورده کنند و این کاری است که با وزارت کشور انجام می‌دهیم.

نماینده مردم شهرستان های ایذه و باغملک در ارتباط با محور جاده ایذه و باغملک عنوان می‌کند: برای این محور بودجه ای که د ر نظر گرفته شده است به هیچ عنوان مناسب نیست و حتی برای پروژه‌هایی که داشتند کافی نیست چه برسد به اینکه بخواهیم پروژه جدیدی را اضافه کنیم، در همین ارتباط با دفتر وزیر تماس گرفتیم تا این پرداخت‌ها درست شود.

وزارت راه و شهرسازی مقصر نیمه کاره ماندن پروژه ها

خادمی از نارضایتی کارکنان این محور خبر می دهد و می گوید: به دلیل عدم اعتبار اکثر آنها تصمیم گرفته اند کارها را متوقف کنند، متاسفانه با این بودجه هم نمی توان پول پیمانکار ها را داد و پیمان کارها به نماینده باغملک می‌گویند هزینه ها را متحمل شوند.

او می افزاید: پیمانکاران باغملک و ایذه  به دلیل عدم پرداخت پروژه‌ها را ترک کردند و مقصر وزارت راه است که می گوید اعتباری برای خوزستان در نظر گرفته نشده است، پیمانکاران عنوان می‌کنند لااقل باید به ما گازوئیل بدهند تا بتوانیم کار ها را به اتمام برسانیم.

این نماینده در ارتباط با ماده ۱۸۰ که مرتبط با نماینده هاست عنوان می کند: سابق بر این  با استفاده از این ماده اعتبار به نماینده داده می شد  و او برای جایی که نیاز بود این اعتبار را هزینه می‌کرد اما در حال حاضر این ماده معتبر نیست و هیچ اعتباری نمی دهند  و می گویند بودجه‌ای که برای کل استان است باید تخصیص شود.

اعتبار دهیاری ها کفاف آسفالت و بهسازی جاده های روستایی را نمی دهد

بخشدار مرکزی شهرستان ایذه با بیان اینکه بودجه دهیاری محدود است اظهار می کند: معمولاً بنیاد مسکن به روستاهایی که نیاز به بهسازی با جدول و آسفالت دارند کمک می کرد، و به طبع آن نیز بودجه مناسبی دریافت می شد. بنیاد مسکن اصول عمده کار های روستایی را از جمله بهسازی زیرساختی جدول را انجام می داد، در صورتی که در حال حاضر مسئولیتی بر دوش بنیاد مسکن نیست، دهیاری بعد از بنیاد مسکن ایجاد شده و به عنوان کار تکمیلی وارد قضیه شده است. و با همان بودجه اختصاصی خود کار را انجام می داد.

مهدی احمدی ادامه می دهد: شهرک سادات یک محدوده کوچک نیست بلکه یک شهرک است این شهرک هم هزینه بالایی نیاز دارد تا تمامی کوچه های آن جدول بندی، آسفالت، زیرساخت و زیرسازی شود، بودجه دهیار اصلاً پاسخگوی این موضوع نیست.

احمدی با اشاره به این که این شهرک  نیاز به کانال‌هایی برای هدایت آب دارند می گوید: آب‌های آبرو های طبیعی در این منطقه زیاد است و باید هدایت شوند برای اینکه کار زیرساختی انجام شود، حتماً باید کانال برای آن شهرک زده شود، اما به خاطر همین محدودیت بودجه ای که دارد ما چقدر به آنجا می رویم و کارشناسی می‌کنیم و پیگیری می‌کنیم تا کنون موفق نشده ایم کاری انجام دهیم.

وی اضافه می کند: همچنین از طریق اداره کل امور روستایی نیز نامه‌نگاری انجام شده است اما نتیجه‌ای نگرفته ایم تنها روستای راسفند نیست که چنین مشکلاتی را دارد بلکه ۳۰ روستای دیگر در بخش مرکزی شهرستان ایذه داریم که تعداد محدودی از آنها درصدی برای شان کار آسفالت و زیرساختی در آنجا انجام شده و مابقی نیز چنین مشکلاتی را دارند.

او در ارتباط با اینکه چه میزان اعتبار مورد نیاز است تا مشکل روستای راسفند ایذه حل شود عنوان می‌کنند: زمانی که ما یک منبع پیدا کنیم بتواند پای کار بیاید آن زمان کار کارشناسی را انجام می‌دهیم و اعتبار مورد نیاز را اعلام می کنیم.

بخشدار مرکزی شهرستان ایذه در پاسخ به اینکه شنیده شده ۶۳۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است تا مشکلات این روستا حل شود عنوان می‌کند: آخرین بازدیدی که از روستا از سوی اداره امور روستاهای استانداری انجام شده ۶۳۰ میلیون تومان برآورد هزینه شده که اگر قرار شود کار کنیم قطعا اعتبار بیشتری مورد نیاز است.

احمدی می گوید: یک شهرک است که فقط یک تیغه بر زمین زده اند، فرماندار دو بار از آنجا بازدید کرده، حاجی زاده مدیرکل بحران استاندار و هاشمی معاونت عمرانی استانداری از آنجا بازدیدکرده اند که بنده تاکید بر اختصاص اعتبار برای حل مشکلات این شهرک  را داشته ام.

او ادامه می دهد: معمولا این کارها از طریق بنیاد مسکن انجام می شود، بنیاد مسکن نیز چند سالی است که دیگر بودجه در اختیار شان به آن صورت نیست اما قبل از تمامی کارهای بهسازی از صفر تا صد با خودشان بوده است اکنون فقط یک قیر دهیاری می‌دهند یعنی مابقی کار در اختیار خود یعنی مابقی کار را باید به دهیاری انجام دهد

بخشدار مرکزی شهرستان ایذه با اشاره به اینکه فرماندار دوبار در این منطقه حاضر شد اظهار می‌کند: فرماندار قول داده که اگر پولی در اختیار شان از هر منبعی قرار بگیرد مقداری از آن را در اختیار این روستا قرار بدهد ولی تاکنون هیچ اعتباری در اختیارشان گذاشته نشده است.

احمدی تصریح می کند: از مسئولین انتظار داریم توجه ویژه ای به روستاهای کنند، روستای با جمعیت چشمگیری در این بخش وجود دارد که حتی ۲۰ سانتیمتر در آنجا جدول کشی انجام نشده یعنی همان جاده های خاکی قدیمی روستایی به همان شکل مانده است. امسال در بازدیدی که حسینی رئیس امور روستای استانداری خوزستان از روستا داشت اعتبار برای روستای کمالوند مصوب شود و این روستا را پذیرفتند اما اکنون هفت ماه از سال گذشته است ولی هنوز هیچگونه اقدامی برای آن نشده است.

او اظهار می کند: شهرک سادات ایرادهای زیادی دارد به لحاظ ملکی منابع طبیعی شاکی شده است که اکثر این خانواده را به دادگاه برده و حکم قلع قمع برای خانه های آنها گرفته است، یعنی زمانی که بنیاد، مسکن ها را واگذار کرده بود منابع طبیعی اعلام نکرده این زمین ها تملک فرد نیست تا اشخاص فروختند و بنیاد مسکن نیز آن قسمت را واگذار کرد متوجه شدند این ملک  شخصی نیست و ملک در تملک منابع طبیعی بوده است، فروشنده ها از اهالی آنجا بودند که چندین نفر از آن ها را به دادگاه برده و جریمه و حکم قلع قم آن ها را گرفته اند.

بخشدار مرکزی شهرستان ایذه می افزاید: چندین بار شورای تامین شهرستان در ارتباط با این موضوع تشکیل شده تا بنیاد مسکن را قانع کرده است که این ها سند شش دانگ صادر شده پرونده را منابع طبیعی پذیرفتند که مختومه اعلام کردند اما پرونده های دادگاهی موجود هستند به همین دلیل دیگر رغبتی برای کار کردن نیست، در حالی که مالکی که ساختمان را ساخته است محکوم به تخریب می شود، جاده سازی آنجا معنای ندارد تا کنون تقسیم کاری نشده بوده ولی اکنون هم و غمان  را گذشته ایم هم از فرماندار و بنده و دهیار افرادی که می بینند اما تاکنون بودجه در اختیارمان قرار نداده اند.

آغاز ساخت طرح پسماند شهرستان ایذه با اعتبار ۸ ونیم میلیارد تومان آذرماه جاری کلید می خورد

فرماندار شهرستان ایذه با اشاره به اینکه یکم آبان‌ماه تفاهم‌نامه بین شهرداری این شهرستان، باغملک، قلعه تل، هفتکل و میداوود و فرمانداری امضا شده است می گوید: زباله‌های که در آن مکان ریخته می‌شود، ۲۸ سال قبل تاکنون که به همین شکل بوده است.

محسن بیرانوند ادامه می دهد: طی یک سال گذشته طبق پیگیری‌های انجام شده شهرستان ایذه را به عنوان قطب ایجاد طرح پسماند پذیرفتند. همچنین فاز اول آن نیز با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جهت اجرای این پروژه اختصاص داده شده است.

او تصریح می کند: یکم آبان‌ماه مدارک لازم را به اداره کل امور شهری استانداری  خوزستان تحویل داده ایم که آنها نیز این مدارک را به سازمان همیاری شهرداری ها کشور ارسال کنند و اعتبار مورد نیاز از طریق سازمان همیاری شهرداری های کشور واریز می شود.

فرماندار ایذه عنوان می کند: قرار است ظرف مدت ۲ تا ۳ سال پروژه جامع پسماند در شهرستان ایذه اجرایی شود. همچنین این اقدام کار علمی و اساسی است و در واقع سرآمدی است که ما برای راسفند با کمک همیاری اداره کل امور شهری استانداری  خوزستان و معاونت شهرداری انجام خواهیم داد.

بیرانوند در ارتباط با آسفالت شهرک سادات با اشاره به اینکه این شهرک در واقع در اراضی ملی ساخته شدند بدون اینکه فرآیند واگذاری منابع طبیعی به بنیاد مسکن انجام شود یعنی متاسفانه انجام نشده و بنیاد مسکن را تحویل نگرفته و ساخت و ساز انجام دادند، می افزاید: مراحل تحویل این شهرک به بنیاد مسکن انجام شده و در اعتبارات سال آینده نیز ما پیشبینی یا تخصیص اعتباری برای زیر ساخت های آن را خواهیم داشت.

او ادامه میدهد: تعیین پیمانکار از طریق شهرداری و امور شهرداری های استانداری خوزستان نیز طی این ماه یا نهایتاً ماه آینده انجام می شود و اجرای طرح پسماند نیز شروع خواهد شد.

فرمانداری شهرستان ایذه با بیان اینکه پیمانکار بخش خصوصی کار ساخت و راه اندازی این پروژه را انجام خواهد داد اظهار می کند: قطعا پیمانکار برای کاهش هزینه از اهالی همان منطقه استفاده می کنند چرا که نیاز به تامین خوابگاه و سایر موارد را نداشته باشد.

بیرانوند تاکید می کند: زمان بستن قرارداد با پیمانکار نیز موضوع تامین نیروهای انسانی را که باید از اهالی همان منطقه باشد، بیان می شود.

آنچه از این روستا خواندید مشکلاتی است که مدت های زیادی است مردم آن را درگیر کرده است به امید روزی که روستاهای ما از امکانات اولیه زندگی برخوردار شوند.