به گزارش خوزپرس از اهواز، صادق حقیقی پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در نشست با خبرنگاران استان با موضوع “هم‌اندیشی  درمسیر توسعه خوزستان” که دیروز، ۱۸ مهرماه در اهواز برگزار شد، در خصوص این مساله که همواره مسئولین در بحث مشکلات و معضلات بحث بودجه را مطرح می‌کنند، اظهار کرد: ما هم معتقدیم که بحث فقط بودجه نیست و مشکل بزرگ استان ما فرهنگی است که هم شامل فرهنگ سازمانی و هم فرهنگ مردمی می‌شود.

وی افزود: ما دنبال این هستیم که یک ردیف اجرایی برای شهر مسجدسلیمان بگیریم و سریع به سمت این‌که مشکل فاضلاب این شهر حل و فصل شود، حرکت کنیم.

حقیقی پور با اشاره به تاکید استاندار خوزستان به وجود یک برنامه جامعی برای طرح‌های آب و فاضلاب استان، گفت: من هم به استاندار در همین راستا اعلام کردم که در حوزه آب و فاضلاب، در بخش‌های مختلف تامین، ذخیره، تصفیه و توزیع آب و جمع‌اوری فاضلاب و دفع بهداشتی آن و در همه این‌ها باید یک برنامه جامع تهیه و اولویت‌بندی کرده و به دنبال این مسایل باشیم که این موضوع به همین مصوبه ۱۵ فروردین ماه ۹۶ منتج شد.

وی ضمن استقبال از پذیرش نقطه نظرات اصحاب رسانه استان برای رفع مشکلات و ارایه راهکار و هم‌اندیشی در خصوص مسایل آب و فاضلاب استان با اشاره به طرح‌های بزرگ تامین آب استان و شاخص بودن این طرح‌ها حتی در سطح جهانی اظهار کرد: مثلا تاکنون – حداقل تا زمانی که بنده مجری بودم- اعتباراتی به میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان صرف اجرای طرح آبرسانی غدیر شده و به تازگی ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر آمده که مجموعا به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
 
*شبکه توزیع و فرسوگی از مشکلات بخش آب خوزستان

حقیقی پور با بیان این‌که ما در شبکه توزیع مشکل داریم و فرسودگی هم یکی دیگر از مشکلات است، گفت:  بعضا آبی که از خروجی تصفیه‌خانه‌ها بیرون می‌آید با آبی که به منازل مردم می‌رسد از زمین تا آسمان متفاوت است.

وی با بیان اینکه هدف از این گونه نشست‌ها، این است که ما دغدغه‌های خود در بحث آب و فاضلاب بگوییم و از شما کمک بگیریم و نظر شما را هم بدانیم، اظهار کرد: قطعا قبول داریم الان خدمات ارایه شده در بخش آب و فاضلاب به مردمی که روی نفت و این استان که به تمام معنا زرخیز است، نشسته‌اند، شایسته این مردم نیست و این را قبول داریم و تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد.

حقیقی پور بیان کرد: ۵۶ شهر یا ۵۷ اداره در استان داریم که تقریبا سه میلیون نفر جمعیت تحت پوشش آبفای استان است. حدود ۶۷۰ هزار اشتراک آب و ۲۵۰ هزار اشتراک فاضلاب داریم و تقریبا سومین شرکت بزرگ آب و فاضلاب کشور هستیم.

وی تصریح کرد: روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز آب برای شهرهای استان به غیر از اهواز تولید می‌‌کنیم. اگر حدود ۶۰۰ هزار متر برای اهواز و ۲۵۰ هزار متر آب تولیدی برای آبفای روستایی استان را هم به این آمار اضافه کنیم. در کل نیاز آب شرب تولیدی استان حدود دو میلیون متر مکعب است و این عدد ۱۰ درصد کل تولید آب شرب در کشور است؛ در صورتی که جمعیت خوزستان حدود ۵ تا ۶ درصد جمعیت کشور است و نشان می‌دهد که ما در زمینه تولید، تصفیه و تامین خوب کار می‌کنیم و دو برابر نیازمان آب تولید می‌شود.

* ۷۱ درصد تولید آب استان از منابع آب سطحی است

حقیقی پور با بیان این‌که ۷۱ درصد تولید آب استان از منابع آب سطحی است که متوسط تولید منابع آب در کشور بالای ۸۰ درصد زیر زمینی و ۲۰ درصد سطحی است، عنوان کرد: ما در طرح‌های آتی یعنی پس از اجرای طرح‌های جامع انتقال آب استان، می‌خواهیم از سدهای استان که شامل سد کارون سه، کوثر، دز و کرخه می‌شود تامین آب را انجام دهیم و با این اقدام، این ۷۱ درصد به ۱۰۰ درصد می‌رسد و ما به جز شهر دزفول در هیچ شهری از آب زیر زمینی استفاده نمی‌کنیم که این مساله از نظر هزینه تولید آب دارای اهمیت است.

وی اظهار کرد: در کشور متوسط تولید یک متر مکعب آب شرب حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان است و در استان ما این عدد بالای ۱۳۰۰ تومان است. در کل کشور یک متر مکعب به صورت متوسط ۴۵۰ تومان به فروش می‌رسد در  استان ما -در ۸۰ درصد شهرهایمان- ۶۰ درصد این قیمت را از مردم می‌گیریم.

مدیرعامل آبفا خوزستان افزود: اینکه خدمتی را به بهانه محرومیت و … با قیمت واقعی نفروشیم به نظر من عین بی عدالتی است و عدالت در خصوص شهرهای خوزستان زمانی است که ما آب شرب با کمیت و کیفیت مناسب و با نرخی متناسب با تعرفه کل کشور به مردم بدهیم؛ در واقع با توجه به اینکه ۷۱ درصد تولید از منابع سطحی است، هزینه بیشتری برای تصفیه و توزیع آب می‌کنیم اما پول کمتری دریافت می‌کنیم.

*دادسراهایی برای انشعابات غیر مجاز آب تشکیل شده است

حقیقی پور در خصوص معضلات آبفا به معضل وجود انشعاب‌های غیر مجاز و ساختن خانه روی خط و لوله فاضلاب اشاره و خاطرنشان کرد: به همت مسئولین استانی و قضایی دادسراهایی برای انشعاب‌های غیر مجاز آب تشکیل شده و امیدواریم گامی خوبی در این راستا باشد؛ البته این کار زمانبر است.

وی گفت: این ۷۱ درصد استفاده از آب‌های سطحی خیلی حرف دارد و در آینده قطعا این میزان به ۹۰ و ۹۵ درصد می‌رسد و وظیفه ما این است از آب‌های سطحی صیانت کنیم.

*۵ تصفیه خانه مدرن فاضلاب در حال ساخت است

حقیقی پور افزود: در حال حاضر در شهرهای آبادان، خرمشهر، بندر ماهشهر، بندر امام و شادگان ۵ تصفیه خانه مدرن فاضلاب در حال ساخت است که نزدیک ۵۰ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارند و قطعا می‌توانند نقش اثرگذاری داشته باشند.

وی بیان کرد: آیا رسانه‌ها در خصوص مصرف پساب فاضلاب فرهنگ‌سازی کرده‌اند و این‌که می‌دانید همین مساله چه بزرگی می‌کند. در تمام جهان همین گونه است و ما انتظار داریم رسانه‌ها در این زمینه‌ها فرهنگ سازی کنند.

حقیقی پور افزود: در بحث میارزه با فساد حتما برخورد خواهیم کرد. اگر مستنداتی وجود داشته باشد ما قطعا برخورد خواهیم کرد و ما در شرکت در حال تشکیل واحد بازرسی هستیم که انشالله این موارد را پیگیری کند اما تا به الان مورد خاصی وجود نداشته است.

*انتقال آب از کارون سه برای شهرهای شمال شرق خوزستان

وی عنوان کرد: شورای اقتصاد پیرو مصوبه دولت ۴۰۶ میلیون یورو برای انتقال آب از سد کارون سه به شهرهای شمال شرق استان یعنی ایذه، باغملک، میداوود، صیدون و باغملک، هفتکل تا رامهرمز مصوب کرد که این طرح با ۱۸۴ کیلومتر خط انتقال، اجرایی شود.

حقیقی پور افزود: میزان استفاده ما از آب‌های زیرزمینی ۲۹ درصد است. تقریبا شمال استان از آب زیر زمینی استفاده می‌کنند. هیچ شهری در استان نداریم که تنش آبی نداشته باشد و شرکتی هستیم که ۴۰۴ لیتر آب برای هر فرد آب تولید می‌کنیم که در کشور این رقم ۲۷۰ لیتر به ازای هر نفر است و مشکل ما، در شبکه است وگرنه آب تولید و توزیع می‌شود.

۷۰ میلیارد تومان مطالبات داریم

وی اظهار کرد: شرکتی هستیم که مسایل مالی داریم و درآمد ماهیانه ما به ۱۱ میلیارد تومان هم نمی‌رسد. ۷۰ میلیارد تومان مطالبات داریم و این مطالبات مربوط به کسانی است که ۲ تا ۸ ماه قبض خود را پرداخت نکرده‌اند.

حقیقی پور با اشاره به مصوبه دولت در فروردین امسال برای خوزستان تصریح کرد: در مصوبه دولت کل نیاز صنعت آب و فاضلاب استان تا افق ۱۴۲۵، ۱۸ هزار میلیارد تومان تشخیص داده شده است که ۱۰ هزار میلیارد تومان برای آب و برق و تامین آب، ۵۵۰۰ میلیارد تومان برای آب و فاضلاب استان و نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای آبفار و شرکت آبفای اهواز است. در قالب این مصوبه تا افق ۱۴۰۵ به ۹ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

انتهای پیام