به گزارش خوزپرس از اهواز، کارشناسان می گویند فاضلاب شهری حاوی انواع سموم شیمیایی و میکروبی است که با انتقال به بدن موجودات زنده به سرعت تبدیل به انواع بیماری ها می شود.

لازم به ذکر است متولی مشکلات و ارائه خدمات به مشترکین و شهروندان شهرستان اهواز، کارون، ویس، ملاثانی و حمیدیه بر عهده شرکت آب و فاضلاب اهواز است.

بحران فاضلاب شهری در کلانشهر اهواز و شهرستان های استان معضلی چندین ساله است که امروزه به دغدغه ای برای شهروندان و مسئولان استان تبدیل شده و رفع این موانع نیاز به مدیریت و نظارت دقیق کارشناسی دارد.

سعید باوی ساکن درویشیه شهرستان کارون در خصوص بیماری های پوستی ناشی از فاضلاب مقابل منزل خود می گوید: در فصل گرما بوی تعفن فاضلاب به قدری زیاد است که نمی توانیم آن را تحمل کنیم.
وی گفت: گاهی اوقات دیده می شود که فاضلاب شهری از دریچه های وسط کوچه بالا آمده و سطح کوچه را مملو از لجن و آب های سطحی آلوده کرده و جانورانی موذی در درون آن جولان می دهند.
وی ادامه داد: با بالا آمدن سطح فاضلاب در میان کوچه ضمن سخت شدن تردد، باعث انتقال آن از طریق خودروها به درون منازل می شود.
باوی افزود: کودک پنج ساله من سال گذشته با بیماری پوستی مواجه شد که بعد از مراجعه به پزشک معلوم شد علت آن آلودگی های میکروبی ناشی از فاضلاب بوده است.
این ساکن منطقه درویشیه بیان کرد: در منطقه ما ۹۰درصدکوچه ها آبگیر و فاقد فاضلاب شهری و خروجی هستند و اکثر ساکنین این منطقه از این وضعیت رنج می برند.
وی ادامه داد : بامراجعه حضوری به شهرداری و آب و فاضلاب منطقه کوت عبدالله و نیز دیدار اهالی این منطقه با فرماندار به هیچ نتیجه ای نرسیدیم و فقط وعده های پوچ شنیدیم.
مصطفی حزبائیان شهروند کوت عبدالله که آگاهی به خدمات آبرسانی دارد با بیان گلایه از مسئولین آبفا شهرستان کوت عبدالله گفت: مدت دوسال است به شهروندان و اهالی منطقه ما قول اجرای لوله کشی و اصلاح شبکه آب شرب و فاضلاب خیابان های کوت عبدالله را داده اند ولی تا کنون هیچ اقدامی انجام نشده است.
حزبائیان افزود : لوله هایی که قرار است در این منطقه آب شرب را انتقال دهد ضعیف هستند و حتی اگر طرح هم به بهره برداری برسد مشکل فشار اب و کیفیت آب شرب منطقه حل نخواهد شد.
وی قطع آب را در منطقه کوت عبدالله از حدود ساعت یک شب تا شش صبح عنوان کرد و گفت: متاسفانه مدتهاست شب با مشکل افت شدید فشار آب و در بعضی مناطق قطع آب مواجه هستیم که این قطعی مشکلاتی همچون سوختن پمپ آب و مصارف داخلی را بوجود می آورد .
این شهروند کوت عبدالله ادامه داد : خوشبختانه مدتی است که مشکل گل آلود بودن آب شرب درون شبکه را نداریم که احتمالا در قسمتهای شکسته شبکه انتقال آب شرب شبکه اصلاح شده است.
وی بیان کرد: در فصل گرما به دلیل تبخیر شدن فوری آب، فاضلاب از دریچه شبکه بالا نمی آید و یا اینکه به سرعت تبخیر می شود ،اما در فصل پاییز و زمستان در کوچه ها و خیابان ها مشکل تجمع آب فاضلاب را داریم.
دکتر علی جاری پزشک عمومی بیمارستان گلستان اهواز آلودگی های آب و فاضلاب را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: بسیاری از بیماری های عفونی و همچنین برخی ازبیماری های غیرواگیر می تواند از طریق آب و مواد غذایی به انسان منتقل شود.
جاری از ویژگی های آب سالم گفت و ادامه داد : مشخصات آب آشامیدنی سالم عاری از عوامل زنده بیماری زا ، عاری از مواد شیمیایی زیان آور ، بدون رنگ و بو، وطعم مطبوع ، قابل استفاده برای مصارف خانگی است و آبی که یک یا دو مورد از این ویژگی ها را نداشته باشد آن را آلوده و برای شرب غیرقابل مصرف می دانیم.
وی افزود: آلودگی آب شرب با چند منشاء زیست شناختی محاسبه می شود که باکتری ها، ویروس ها، پروتوزوئرها،کرم های انگلی،سموم تولیدی از سیانوباکتری ها سمومی که ایجاد ناراحتی کبدی می کننداز عوامل آلودگی آب هستند.
وی گفت: این سموم توسط میکروسیستیس،اسیلا توریا، آنابنا و نودولاریا که مسمومیت کبدی به همراه دارند طی ۲۴ ساعت پس از خوردن،فرد را از پای در می آورد.
جاری درجه آلودگی آبها رابه چهار دسته آزمایشات باکتریولوژیکی تقسیم کرد و گفت: آلودگی باکتریایی که از طریق گندزدایی برطرف می شود، آلودگی باکتریایی که نیاز به روشهای تصفیه متوالی و گندزدایی دارد، آلودگی زیاد آب که با روشهای تصفیه پرخرج برطرف می شود و آلودگی های خیلی بالای آب که غیرقابل قبول می باش چهار دسته آلودگی آب را تشکیل می دهند.
وی بیماری های منتقله توسط آب را بسیار خطرناک عنوان کرد و افزود :در این طبقه بیماری ها که عامل اصلی آن آب بوده و از طریق بلع به انسان منتقل می شود وبا، حصبه، شبه حصبه و بسیاری از بیماری های عفونی دیگر ایجاد می شوند که با بهبود کیفیت آب و استفاده نکردن از دیگر منابع غیر بهداشتی آب حتی به طور موقت می توان برای از بین بردن این بیماری ها تلاش کرد.
وی راهبرد بهداشت محیط در کنترل بیماری های ناشی از آب آلوده را بیان کرد وگفت :بسیاری از بیماری های واگیردار و نیز برخی از بیماری های غیر واگیر می توانند ازطریق محیط به انسان منتقل شوند.
وی گفت: در فرایند ابتلای انسان به بیماری هایی که محیط در آنها نقش دارد می توان سه رکن اساسی منبع، نحوه انتقال وحساسیت فرد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که این سه رکن به صورت یک ساختار زنجیر ه ای در اشاعه بیمار ی ها و عوارض زیست محیطی دخیل هستند .

** فاضلاب و لوله کشی آب شرب ۴۰ ساله کوت عبدالله
سید عاشور حسنی نژاد رییس اداره آبفا شهرستان کارون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: لوله کشی آب و فاضلاب شهرستان کارون قدمتی حدود ۴۰ ساله دارد که با توجه به جنس لوله های آهنی و فرسودگی این لوله ها مشکل بزرگی از جمله شکستگی لوله ،آلودگی و افت و قطع آب شرب و انتقال فاضلاب ایجاد می کند.
حسنی نژاد قطعی و افت فشار آب منطقه کوت عبدالله را ناشی از قدمت بالای شبکه آبرسانی این منطقه عنوان کرد و افزود :منطقه کوت عبدالله طی بررسی های به عمل آمده بیش هشت هزار انشعاب غیر مجاز دارد که همین انشعابات دلیلی است برای پایین آمدن کیفیت و افت فشار این منطقه که با توجه به غیر استاندارد بودن شبکه آب رسانی معضلی بزرگ را برای انتقال آب سالم به شهروندان بوجود آورده است.
وی افزود :شهرستان کارون نیاز به بیش از ۲۵ کیلومتر اصلاح شبکه آبرسانی دارد که در شهریور ماه ۹۶ این طرح در مناطق کوت عبدالله ، کوت سید صالح،اسلام آباد شرق،شکاره ،درویشیه،هادی آباد کلنگ زنی شد.
رییس اداره آبفا شهرستان کارون بیان کرد: حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب شهرستان کارون درنظر گرفته شده است که این اقدامات طی یک بازه زمانی سه ساله انجام خواهد شد.
حسنی نژاد ادامه داد :برای اجرای طرح شبکه فاضلاب منطقه اسلام آباد شهرستان کارون اعتباری بالغ بر ۲۶۰ میلیارد ریال پیش بینی شده که توسط پیمانکار بخش خصوصی از ابتدای شهریور کلنگ زنی شد.
وی افزود: برای افزایش و بهبود کیفیت آب شرب منطقه درویشیه با افتتاح فاز ۲تصفیه خانه این منطقه حدود ۱۰هزار متر مکعب آب به شبکه شهرستان کارون افزوده خواهد شد.
رییس اداره آبفا شهرستان کارون از بهره برداری شبکه آب و فاضلاب چند منطقه این شهرستان خبر داد و گفت: معضل اصلی فاضلاب شهرستان کارون منطقه درویشیه است که اگر اصلاح شود وضعیت آب شرب و فاضلاب این منطقه بهبود پیدا می کند که در هفته دولت امسال شبکه آب شرب ۹ خیابان شهرستان در قلعه چنعان و قلعه کوچک به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد : شکستگی شبکه آب در شهرستان کارون به روزاست و به محض مشاهده نیروهای این شرکت اقدام به برطرف کردن شکستگی خواهند کرد که این اقدام از کلانشهر اهواز هم پیشرو تر است .
وی در خصوص انبار شدن لوله های فاضلاب در منطقه درویشیه این شهرستان گفت : لوله های موجود در انتهای منطقه درویشیه به دلیل کمبود اعتبار تا کنون در شبکه به کار گرفته نشده اند و اگر اقداماتی صورت گرفته با اعتبارات داخلی شرکت انجام شده است.

**اصلاح شبکه آب رسانی شهرستان کارون
قریب به ۴۰سال است لوله کشی و شبکه آب رسانی و فاضلاب در مناطق مختلف کوت عبدالله باعث رنجش این اهالی شده که در تمام فصول سال از قطع آب شرب ،گل آلود بودن آب وبالا آمدن فاضلاب سطحی شهروندان این منطقه را به چالش کشانده است.
معصومه خنفری فرماندار شهرستان کارون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : اعتباری بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای اصلاح شبکه فاضلاب شهرستان کوت عبدالله اختصاص داده شده که در این پروژه تمام سیستم فاضلاب منطقه تعویض و بهسازی خواهد شد.
خنفری ادامه داد : طی نقشه های طراحی شده تمامی خروجی های فاضلاب جانمایی شده و درنهایت به تصفیه خانه شرق اهواز هدایت می شوند که پس از تصفیه تبدیل به آب مورد استفاده کشاورزی می شود.
فرماندار شهرستان کارون از احداث فاضلاب منطقه درویشه گفت و ادامه داد : در هفته دولت امسال از خیابان مقاومت منطقه درویشیه کار بهسازی لوله های فاضلاب شروع شد و این پروژه طی سه سال به بهره برداری می رسد.
وی در خصوص خروجی و اصلاح فاضلاب بیمارستان سینا کوت عبدالله گفت : با دریافت اعتبار برای اصلاح شبکه فاضلاب از منابع داخلی شرکت ابفا اهواز فاضلاب این بیمارستان و مناطق اطراف آن هم اصلاح خواهد شد.
با خارج شدن از فصل گرما و نزدیک شدن به پاییز و بارندگی ها دغدغه ای دیگر گریبانگیر دانش آموزان و شهروندان منطقه کوت عبدالله می شود که باید اهالی این منطقه تا سه سال دیگر آلودگی های محیطی ناشی از فاضلاب و آب شرب منطقه را تحمل کنند.
شهرستان تازه تاسیس کارون در ۱۰ کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و تا هفت سال پیش این شهرستان جزو کلانشهر اهواز به حساب می آمد.

ایرنا

انتهای پیام/