جانشین منطقه پدافند هوایی جنوب غرب کشور با بیان اینکه همه پروازهای عبوری رصد و پایش می شوند، بیان کرد: همکاران در سایت‌های راداریی و شنود اقدام به شناسایی این اهداف می کنند.

به گزارش خبرنگار خوزپرس، سرهنگ کنترل فرماندهی، حسین نائینی در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس قرارگاه خاتم الانبیا که امروزشنبه در پدافند هوایی اهواز برگزار شد، با بیان اینکه دهم شهریور ماه ۱۳۸۷ با دستور فرمانده معظم کل قوا، پدافند هوایی از آفند هوایی صادر شد، اظهارکرد: در این روز اهمیت کار پدافند هوایی با توجه به مشاهده تهدیدهای اطراف کشور، بیشتر نمایان شد.

وی افزود: در آن زمان، جنگ کوزوو و صربستان، جنگ خلیج فارس  و افغانستان بود و اهمیت پدافند هوایی روز به روز به منصه ی ظهور رسید، دستور تاریخی مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل قرارگاه پدافند هوایی حضرت خاتم الانبیا باعث کنترل عملیات تمامی یگان های پدافندی نیروهای مسلح اعم از ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و بسیج مردمی شد.

سرهنگ نائینی ادامه داد:این اقدامات که توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی انجام شد، کنترل عملیاتی یگان های پدافند هوایی نیروهای مسلح را نیز بر عهده قرارگاه پدافند هوایی گذاشته اند.

جانشین منطقه پدافند هوایی جنوب غرب در کشور گفت: قرارگاه پدافند های جنوب غرب که شامل استانهای کهگیلویه و بویر احمد، یاسوج  و چهارمحال و بختیاری می شود توسط راهداری و تمامی کریدورهای  پرواز که از این منطقه عبور می کنند رصد می شود و پایش پروازها برعهده ی منطقه پدافند هوایی جنوب غرب است.

وی بااشاره به مأموریت‌های پدافند هوایی در بحث کشف و شناسایی عنوان کرد: این ماموریت ها به صورت ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی انجام می‌شود که رصد و پایش تمامی پروازهای عبوری چه آنهایی که وارد کشورمان می شوند و چه آنهایی که  مجوز پرواز دارند و از آسمان  کشور عبور می‌کنند بر عهده منطقه پدافند هوایی جنوب غرب و سایت‌های راهداری است که با شنود اقدام به شناسایی اهداف خواهند کرد.

سرهنگ کنترل فرماندهی ادامه داد: می توان به عنوان نمونه در بحث شناسایی، هواپیمایی شرور ریگی را نام برد همچنین در بحث هواپیمایی آمریکایی، ایساف در فرودگاه بندرعباس به زمین نشانده شد، این اقدامات از نمونه کارهایی پدافند هوایی است که به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام است.

 سرهنگ نائینی در خصوص تجهیزات و جنگ افزارهای هایی که در قرارگاه پدافند هوایی است گفت:  در وزارت دفاع و همچنین در شرکت های دانش بنیان، تجهیزات در سه لایه ارتفاع بالا، متوسط و پایین، به صورت بومی اقدام به طراحی و ساخت شده است.

جانشین منطقه پدافند هوایی جنوب غرب در کشور در پایان اظهار کرد: بیش از ۴۸ هزار شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیم انقلاب اسلامی شده که تقریباً تعدادی از این شهدا مرتبط با پدافند هوایی هستند.

۸ سال دفاع مقدس، ۳ بار نیروی هوایی عراق به صورت کامل بازسازی و نوسازی شد

همچنین، جانشین پدافند هوایی اهواز با اشاره به اینکه در هشت سال دفاع مقدس در۱۰۰ نقطه کشور گسترش سامانه های پدافندی را داشته ایم، اظهار کرد: این گسترش شامل راداری، موشکی و هواپیماهای شنود می شود.

سرهنگ سعید خیری افزود: به صورت کلی نیز در ۳ هزار و ۷۰۰ نقطه طی سال های اخیر گسترش داشته ایم.

وی بابیان اینکه با توانمندی های بسیار خوب پدافند هوایی جمهور اسلامی ایران در۸ سال دفاع مقدس، ۳ بار نیروی هوایی عراق به صورت کامل بازسازی و نوسازی شد. گفت: عملیات زمینی در صورتی موفقیت آمیز است که یک چتر هوایی امنی بالاسرش ایجاد شده باشد و خود این موضوع اهمیت پدا فند هوایی را می رساند.

جانشین پدافند هوایی اهواز ادامه داد: اگر توجه کنید به کشور یمن یکی از اشکالاتی که اکنون وجود دارد، پدافند هوایی رژیم صهیونیستی نمی توانست این کشور را آماج حمله قرار دهد و پدافند هوایی آن جا خود را نشان میدهد اگر پدافند هوایی قدرتمند باشد روی نیروی زمینی قدرت پپشروی دارد.

سرهنگ خیری گفت: یک چتر ایمنی روی کشور باشد که بشود امنیت را به ارمغان در سایه نیروی ها به وجود آورد.

 وی عنوان کرد: بالغ بر۷۰۰ فروند هواپیما و بالگرد توسط پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس سرنگون شد و میتوان به عملیات  و الفجر۸ اشاره کرد که نابغه پدافند هوایی شهید منصور ستاری موفق شد  ۷۴ فروند نابود کند.

جانشین پدافند هوایی اهواز با اشاره به اینکه از سوی پدافند هوایی  ۶۰۳ مورد تجاوز هوایی عراق در دوران هشت سال جنگ تحمیلی خنثی و عملیات آنان را ناموفق کردند. اظهار کرد: در آن دوران  ۳هزار و ۱۴۵ نفتکش را اسکورت کردند چون در اواخر جنگ صدام به زدن شاهرگ های اقتصادی کشور روی آورده ولی این اسکورت موفق با اسکورت هواپیمایی نیروهای الهی باعث نقشه برآب شدن اهداف آنان شد.